Aalborg Kommunes nødkaldeanlæg har nedbrud

Der arbejdes på at finde fejlen. Der indkaldt ekstra personale og der aflægges tryghedsbesøg ved de mest udsatte og syge borgere.

Det er konstateret, at Aalborg Kommunes nødkaldeanlæg har nedbrud. Det betyder at borgere, der er bevilliget et nødkald, ikke via nødkaldet kan komme i kontakt med hjemmeplejen og sygeplejen.
 
Aalborg Kommunes vagtcentral arbejder, i samarbejde med TDC, med at få lokaliseret fejlen og få genetableret nødkalds forbindelsen. Det er for nuværende ikke muligt at sige hvornår dette forventes.
 
For at mindske utryghed hos borgerne er der indkaldt ekstra mandskab i både hjemmeplejen og sygeplejen, så der kan aflægges tryghedsbesøg til de mest udsatte og syge borgere. Sygeplejen er sammen med personalet på vagtcentralen ved at ringe rundt til de borgere, der har et nødkald, ligesom de, i et samarbejde med hjemmeplejen finder frem til de borgere, der har behov for tryghedsbesøg.
 
I alt ca. 2.100 borgere er bevilliget nødkald og Aalborg Kommunes vagtcentral modtager i gennemsnit ca. 110 nødkald hver nat. Det er heldigvis langt fra alle nødkald, der er relateret til fald eller andre alvorlige hændelser.
 
Ældre- og Handicapforvaltningen i Aalborg Kommune har orienteret politi, lægevagt og sygehuse samt pressen, så disse instanser kan hjælpe os med formidlingen til de berørte borgere.
 
Bekymrede borgere kan henvende sig til kommunens vagtcentral på 99317207, og Aalborg Kommune opfordrer pårørende til at tage kontakt til deres nære med nødkald for at høre til disse og berolige dem.
 
Ældre- og Handicapforvaltningen i Aalborg Kommune håber, at fejlen snart er identificeret og nødkaldeanlægget genetableret.


Seneste nyt

fra Nordjylland