Broklap svejset forkert sammen

02:07

Reparationen af jernbanebroen er blevet forsinket flere gange. Nu viser det sig, at broklappen er fyldt med fejl, der skal rettes, inden broen igen kan åbnes. Foto: Torben Lykke Larsen

1 af 2

Den ny broklap til den påsejlede jernbanebro over Limfjorden er lavet i Polen. Der er tilsyneladende tale om dårligt håndværk. Broklappen er behæftet med så mange fejl, at et nordjysk smedefirma er blevet sat til at rette op på fadæsen.

Om igen. Dur ikke. På havnen i Aalborg er et lokalt smedefirma i de her dage i fuld sving med at lave polske svejsninger om.

- Det er jo godt for os smede, at selv om broklappen er lavet i Polen, så resulterer det i arbejde herhjemme, siger svejser Henrik Hagensen fra Maskinfabrikken Fuglsang med et skævt smil til TV2/NORD.

Broens svejsninger er blevet tjekket af Nordisk Svejsekontrol, og dømme efter de mange røde anmærkninger på broelementerne, er der tilsyneladende meget at rette op på.

Det er totalentreprenøren, MT Højgaard, som har fået lavet broelementerne i Polen, og som altså nu herhjemme skal have rettet fejlene. Hos MT Højgaard er der ingen, der vil kommentere svejse-bommerten. Man henviser til Banedanmark, som har svært ved at indrømme, der er begået fejl.

- Det er totalentreprenørens opgave at udbedre de fejl, der er fundet, siger administrerende direktør i Banedanmark, Jesper Hansen, til TV2/NORD.

Da Limfjordsbroen blev påsejlet i marts, fandt man ud af, at det ikke kunne betale sig at reparere den beskadigede broklap. Banedanmark sparede - i følge den administrende direktør - en betydelig sum, da MT Højgaard fik bygget en ny i Polen.

Jernbanebroen over Limfjorden skulle have være genåbnet først i november. Det er blevet udskudt til tidligst den 26. november.

Foreløbig er kun fire af broens otte elementer kommet til Aalborg.

Flere nyheder fra TV2 Nord