Den rigtige rådgivning hjalp nordjysk øko-juice på vej

De populære juicekure fra Living Superfood fik et boost med den rigtige rådgivning om udvikling af produkt, emballage og webshop.

Mens iværksættere uge efter uge stiller sig op i DR's program "Løvens Hule" og pitcher deres idéer i håb om at gå derfra med både penge og rådgivning i bytte for en andel i deres virksomhed, er økologiske fødevarevirksomheder anderledes heldigt stillet.

De har nemlig de seneste to år haft mulighed for at få en hjælpende hånd fra Økologisk Fødevarerådgivning til at skubbe deres idéer ud over rampen.

En af de virksomheder er Living Superfood ved Dybvad i Vendsyssel, der producerer økologisk juicer og sælger deres populære juicekure fra webshoppen livingfood.dk. Bag virksomheden står ægteparret Anita og Allan Jensen, som selv dyrker hvedegræsset på deres gård i Nordjylland. 

De har fået hjælp af Økologisk Fødevarerådgivning til at udvikle både deres produkter og webshop og med at få designet deres emballage.

- Som ny virksomhed er man sårbar, så opbakning fra Økologisk Fødevarerådgivning har været afgørende for os. Vi har fået en rigtig god sparring fra fødevarerådgivningen, som har vist stor interesse og engagement for vores projekt. Det har givet os en rigtig positiv energi. Og siden vi lancerede vores produkter, er salget gået over al forventning, siger Anita Jensen.

Living Superfood lancerede sin webshop i juni 2015, og i dag omsætter virksomheden for 200.000 kroner om måneden.

I alt har 50 små og mellemstore virksomheder fået hjælp gennem fødevarerådgivningen, som hører under Økologisk Landsforening. 72 procent af de virksomheder har oplevet vækst - tilsammen har de faktisk øget deres omsætning med næsten 500 millioner kroner og i gennemsnit ansat 25 procent flere medarbejdere.

Det viser en evaluering fra fødevarerådgivningen.

Økologisk Fødevarerådgivnings indsats, som hidtil har været finansieret af Erhvervs- og Vækstministeriet, har bidraget væsentligt til vækst- og jobskabelse i den økologiske branche, vurderer Økologisk Landsforening.

- Økologisk Fødevarerådgivning er et eksempel på et politisk vækstinitiativ, der rent faktisk virker. Rådgivere tæt på markedet har kunnet styrke mindre økologiske virksomheders produktudvikling og adgang til butikshylderne både i Danmark og på eksportmarkeder. Ligesom landmænd har skabt nye leveveje via en stærk kombination af økologi og madhåndværk. Samlet har initiativet skabt vækst og jobs i underskoven af små økologiske virksomheder - også i landområder, hvor der er stærkt behov for både jobs og vækst, siger Paul Holmbeck, direktør i Økologisk Landsforening.


Seneste nyt

fra Nordjylland