Familie fanget af flyaflysning: Mister halv ferie i Spanien

Familien Foldager fra Aabybro stod natten til mandag pludselig med håret i postkassen, da flyselskabet Primera Air aflyste deres afgang til Malaga. Siden har familien selv måttet finde nye billetter.

Jesper og Anne-Mette Foldager har stadig både boardingcards til deres fly og de værdikuponer til måltider, de fik udleveret i Aalborg Lufthavn i søndags. Her skulle de nemlig være fløjet til Malaga med Primera Air for at holde 14 dages ferie i varmen.

Men først meddelte Primera Air, at flyet var forsinket i 12 timer. Og siden fik familien så at vide, da de troppede op i lufthavnen midt om natten, at deres afgang var aflyst. 

 
 
Foto: Daniel Mikkelsen

- Man tror, det er løgn til at starte med, og at der er nogen, der laver sjov med en, siger Jesper Foldager.

- Vi har rejst rigtig mange gange, og jeg har aldrig prøvet noget lignende. Vi har altid haft en opfattelse af, at der så måtte findes en løsning, at der kunne findes et andet fly, vi kunne komme med. Men det var der bare ikke her. Der var ingen muligheder, supplerer hans kone, Anne-Mette Foldager.

- Kunne ikke gøre noget for os

I dag er det tirsdag, og familien er stadig ikke kommet af sted. I Malaga står en ferielejlighed og venter på dem, og tiden bare går i det, der skulle have været en stress-fri ferie.

quote Vi har tre piger her, der har glædet sig vanvittigt til at komme på ferie, så at skulle stå og sige til dem i lufthavnen, at vi skal hjem og sove, fordi vi ikke kommer af sted, det er hårdt. 

Anne-Mette Foldager

For selv om de forsøgte at få fat på Primera Air natten til tirsdag for at få en forklaring eller en løsning, var der ikke noget at gøre. Så familien måtte trille hjem til privaten i Aabybro med hele deres oppakning.

- Vi har tre piger her, der har glædet sig vanvittigt til at komme på ferie, så at skulle stå og sige til dem i lufthavnen, at vi skal hjem og sove, fordi vi ikke kommer af sted, det er hårdt. For de blev sgu kede af det, siger Anne-Mette Foldager.

Derfor gik Jesper Foldager også med det samme i gang med at lede efter nye billetter, der kunne få dem til Malaga hurtigst muligt.

- Da jeg ringede til Primera Air midt om natten, sad jeg først i kø i telefonen i 75 minutter. Og da jeg endelig kom igennem, fik jeg at vide, at de beklager mange gange, men at de ikke kan gøre noget for os. De kunne først tilbyde os en ny afgang på torsdag fra København, siger Jesper Foldager.

Stresset billet-jagt

Men dén løsning var ikke spiselig for familien. Så med lovning på, at Primera Air ville give dem 500 euro - eller 3750 kroner - per mand til nye billetter, kastede Jesper Foldager sig over jagten på sidste øjebliks-billetter. Dem var der desværre bare ret ikke mange af.

- Vi er trætte og stressede, og til sidst tager vi bare de billetter, der er. Også selv om de kostede 23.000 kroner og var fra København til Malaga, siger Jesper Foldager. 

Siden lykkedes det dog - takket være et familiemedlem - at finde en billigere og hurtigere afgang fra Aarhus onsdag. Og endda til en pris på bare 13.500 kroner for alle seks familiemedlemmer. 

Så alt burde være godt - men tvivlen gnaver. For selv om familien skriftligt har fået tilsagn om, at Primera Air vil dække deres nye billetter, føler de sig langt fra sikre på, at de nogensinde ser pengene.

- Vi har fundet ud af bagefter, at der er mange, der har penge til gode ved flyselskabet. Selv når de har indgået forlig i retten, betaler de åbenbart ikke. Så jeg tvivler på, at vi får de penge, siger Jesper Foldager med henvisning til de mange dårlige anmeldelser, Primera Air har fået på TrustPilot.

- Pas på med lavprisselskaber

Ifølge Anne-Mette Foldager havde de ingen skrupler ved at booke deres flybilletter hos Primera Air.

- Vi har tidligere fløjet med dem til samme destination, og der har aldrig været problemer før. Så vi bestilte billetterne hos dem, fordi de var klart den billigste mulighed, siger Anne-Mette Foldager. 

Primera Air informerede via SMS om forsinkelsen, men det var først, da familien Foldager stod i lufthavnen, at de fik besked om aflysningen.
Primera Air informerede via SMS om forsinkelsen, men det var først, da familien Foldager stod i lufthavnen, at de fik besked om aflysningen.
Foto: Daniel Mikkelsen

Men efter søndagens og mandagens oplevelse med Primera Air føler de sig ret sikre på, at de ikke skal flyve med dét lavprisselskab igen.

- Jeg synes, det her skal være en advarsel til andre om at passe på med at booke igennem lavprisselskaber. For det kan føre meget med sig, og så var det måske ikke en besparelse alligevel, siger Anne-Mette Foldager.

 

 

 


Seneste nyt

fra Nordjylland