Jernbanebro gør ondt i erhvervslivet

Det er ikke kun de rejsende der oplever problemer på grund af den manglende jernbaneforbindelse over Limfjorden

Virksomhederne nord for Limfjorden er på ingen måde i stand til at holde udgifterne på vanligt niveau i disse måneder. Er man afhængig af jernbanetransport, ja så koster det kassen at drive forretning.

- At transportere varer med lastbil er markant mere omkostningstungt end med tog. I det sidste halve år har vi brugt mere end 1 million ekstra på transportudgifter, det er selvfølgelig på ingen måde acceptabelt. Men vi må holde ud, for hæver vi priserne, så forsvinder kunderne. De er ligeglade med, hvor deres vare kommer fra, så vi håber bare broen meget start står færdigt, siger direktør i skidtmelsfabrikken FF i Skagen Morten Broberg.

Det var 29.marts i år et finsk skib sejlede ind i Limfjordsbroen der lige siden har været lukket for godstransport. Planen er, at der skal åbnes op igen den 19.november, men hos Banedanmark er man ikke meget for at give en garanti.

- Vi gør alt for at være klar til den 19.november. Men der er mange forhold der skal være på plads, for at det kan lykkedes. Projektet med at lave en ny broklap kræver et stort setup, da mange forhold, ikke mindst sikkerhedsmæssigt, skal være i orden. Men hvis vind og vejr er med os, så håber vi at være færdige den 19.november, lyder det fra direktør i Banedanmarks Anlæg og Fornyelse Peter Kristensen til TV2 Nord.

Den forklaring giver man ikke meget for hos FF i Skagen. Åbningen af broen er allerede blevet udskudt, og sker der igen, så vil man ikke forholde sig i ro længere.

- Hvis ikke den deadline vi kører efter nu holder, så bør det have konsekvenser. Så må man stille folk til ansvar, for vi kan ikke leve med de her forhold i al evighed, vores forretning skal jo gerne vise sorte tal nederst i regnskabet, lyder det fra Morten Broberg.

FF i Skagen sender normalt deres produkter med skib fra Aarhus, hertil er der under normale forhold direkte togforbindelse.


Seneste nyt

fra Nordjylland