Nedbrud i nødkaldeanlæg skyldes fejl hos Telenor

Det var en fejl hos Telenor, der mandag eftermiddag var skyld i, at Aalborg Kommunes nødkaldeanlæg gik ned.

Mandag eftermiddag gik Aalborg Kommunes nødkaldeanlæg ned. Det betød, 2.100 borgere ikke kunne bruge de nødkald, de er blevet tildelt af kommune. Nedbruddet varede helt fra mandag eftermiddag til tirsdag morgen. 

Onsdag meddeler Aalborg Kommune, at det var en fejl med en systemopdatering hos Telenor, der var skyld i nedbruddet. 

- Telenor har forklaret, at nedbruddet blev udløst af en systemopdatering hos dem. Det her er en af de fejl, som bare ikke må ske. Det skaber utryghed og kan i værste fald have alvorlige konsekvenser for den eller de borgere, som ikke kan tilkalde den nødvendige hjælp, siger rådmand for Ældre- og Handicapforvaltningen, Thomas Krarup, i en pressemeddelelse. 

Efter nedbruddet tog Aalborg Kommunes nødberedskab over. Det betød, at der blev indkaldt ekstra personale til at tage på tryghedsbesøg hos de mest udsatte borgere. Derudover tog vagtcentralen imod opkald fra borgere og deres pårørende. 

- Jeg er meget tilfreds med nødberedskabets indsats under nedbruddet. Hjemmeplejen og sygeplejen har været i kontakt med alle berørte borgere, og Vagtcentralen har taget hånd om alle henvendelser på telefon, fortæller Thomas Krarup. 

For at forebygge at fejlen nogensinde kommer til at ske igen, har Aalborg Kommune og Telenor nu forstærket samarbejdet for at lave et fælles nødberedskab. Det skal sikre, at kommunens nødberedskab er forberedt på et muligt nedbrud, så hjælpen til en anden gang er endnu hurtigere. 

- Vi må konstatere, at ingen systemer er helt sikret mod nedbrud, men med et fælles beredskab kan vi bedre forebygge og hurtigere løse problemet, hvis noget lignende skulle ske igen, konstaterer ældre- og sundhedschef Annette Secher fra Ældre og Handicapforvaltningen. 


Seneste nyt

fra Nordjylland