Ekspert: Derfor skal du køre på vinterdæk om vinteren

Ti procent af danskerne kører på sommerdæk hele året, og det er ærgerligt, mener man hos Rådet for Større Dæksikkerhed.

Der er spejlglat på vejene for tiden, men det er ikke alle danskere, der skifter over til vinterdæk, når temperaturen ryger under frysepunktet. Faktisk kører ti procent af os på sommerdæk året rundt.

Derfor er Rådet for Større Dæksikkerhed i denne uge rundt på parkeringspladser for at tælle sammen, hvor mange der stadig kører rundt på sommerdæk.

quote Når vejtemperaturen er under syv grader, så griber et vinterdæk meget bedre fat i vejen end et sommerdæk gør. Det er især dækkenes lameller sammen med en speciel gummiblanding, der giver grebet.

Claus Tofte, repræsentant for Rådet for Større Dæksikkerhed.

- Det er lidt ærgerligt, når folk ikke får skiftet dæk, for vi har vejtemperaturer under syv grader, og der er det væsentligt bedre at køre på vinterdæk, siger Claus Tofte, der er repræsentant for Rådet for Større Dæksikkerhed.

En test fra FDM viser, at vinterdæk på våd vej giver en 30 procent kortere bremselængde end sommerdæk. På snedækkede veje er bremselængden op mod 44 procent kortere på vinterdæk. 

- Det er vigtigt at få skiftet til vinterdæk, når forholdene kræver det. Når vejtemperaturen er under syv grader, så griber et vinterdæk meget bedre fat i vejen end et sommerdæk gør. Det er især dækkenes lameller sammen med en speciel gummiblanding, der giver grebet, siger Claus Tofte.

Bør være lovpligtigt med vinterdæk

Siden 2006 har Rådet for Større Dæksikkerhed lavet dæktællinger for at dokumentere danskernes dækvalg. Sidste år kørte 11 procent af de optalte biler på sommerdæk om vinteren.

I både Tyskland og Sverige er det lovpligtigt med vinterdæk, og hos Rådet for Større Dæksikkerhed håber man på, at det også bliver tilfældet i Danmark.

- Vi arbejder for at få en lovgivning som den er rundt omkring i vores nabolande, siger Volker Nitz, der er direktør for Rådet for Større Dæksikkerhed.


Seneste nyt

fra Nordjylland