Pendlere er skeptiske over for effekt af nyt signalsystem

Banedanmarks nye signalsystem er endelig taget i brug efter både forsinkelser og budgetoverskridelser. Systemet skal sikre stabilitet – men pendlerne er skeptiske.

Søndag kom de første tog på skinnerne, som skulle køre med nyt signalsystem. Et system, der har været længe ventet, og som de seneste uger har betydet, at pendlere på strækningen mellem Frederikshavn og Lindholm har måttet benytte sig af togbusser.

- Det har været forfærdeligt, for fra Vrå til Aalborg har det taget halvanden time, siger Sonja Lund, der er med morgentoget mandag.

Det nye signalsystem skal i fremtiden sikre færre forsinkelser. Sød musik i pendlernes ører – om end Sonja Lund er noget skeptisk efter at have pendlet i 20 år.

- DSB og Banedanmark lover altid så meget, og det er sjældent, at det kommer til at holde alligevel, siger hun.

Samme skepsis lyder fra Stefan Votborg Pape, der er studerende.

- Jeg tror ikke på bedre tider. Jeg tror, de kokser i det igen, siger han.

Men ved Banedanmark lyder beskeden, at passagererne ikke skal være bekymrede.

- Vi har et stort hold, der holder nøje øje med at systemet performer, som det skal, siger Janus Steen Møller, der er Assistant Director ved Banedanmark.

Nordjylland er det første sted i landet med det nye signalsystem. I systemet er flere dele blevet gjort trådløse, og det betyder blandt andet, at der er færre kabler, man kan komme til at grave over.

Det nye signalsystem skal være indført i hele landet i 2030.

 

Seneste nyt

fra Nordjylland