Transportminister i samråd: Ingen penge til Limfjordsforbindelse før 2021

Transportministeren understreger vigtigheden af en tredje Limfjordsforbindelse, men der bliver ikke råd til at sætte arbejdet i gang før 2021.

Hvornår får vi en tredje Limfjordsforbindelse? Det spørgsmål har mange nordjyder stillet sig selv og hinanden gennem mange år.

Og det var også et af de spørgsmål, som de tre nordjyske socialdemokrater Rasmus Prehn, Bjarne Laustsen og Orla Hav gerne ville have svar på, da de torsdag havde indkaldt transportminister Ole Birk Olesen (Liberal Alliance) til samråd i Folketingets Transportudvalg.

Flere gange har det lydt fra ministeren, at der lige nu ikke er økonomisk råderum til at sætte gang i nye anlægsprojekter. Det bliver der først i 2021, og selv om der efterhånden ikke er mange år til, mener de nordjyske socialdemokrater, at der skal handling til nu.

- Kan man fremskynde processen?

Derfor spurgte Rasmus Prehn blandt andet ministeren, om man kan igangsætte lovarbejdet, og dermed snarest muligt kan vedtage en anlægslov for limfjordsforbindelsen, så det bliver muligt at sætte spaden i jorden, når pengene er der i 2021.

- Jeg vil spørge ministeren, om han har tænkt sig at fremsætte et lovforslag med en anlægslov. Ministeren kan sætte sit embedsværk i gang allerede i eftermiddag, og så kan vi vedtage loven til januar. Man kan sagtens skrive ind, at det først er gældende, når man har pengene, men så har man i hvert fald loven på plads, sagde Rasmus Prehn under samrådet.

quote Reglen er, at man fremsætter anlægslove, når man har fundet finansierin, og finansierin til en tredje limfjordsforbindelse findes først fra 2021 og frem.

Ole Birk Olesen (LA), transportminister

Den model var transportministeren dog ikke med på.

- Reglen er, at man fremsætter anlægslove, når man har fundet finansiering, og finansiering til en tredje limfjordsforbindelse findes først fra 2021 og frem. Den skal så prioriteres i forhold til nogle af de andre vigtige anlægsprojekter, som man også ønsker at igangsætte, og lige nu er der altså ikke en aftale om en finansiering, svarede Ole Birk Olesen.

Han sagde under samrådet, at han nok var den allerstørste ven af en tredje Limfjordsforbindelse, men at der også er mange andre vigtige vejprojekter rundt om i landet, som skal prioriteres i årene 2021-2030. Det gælder balndt andet om at løse trængselsproblemer i Østjylland, på Fyn og omkring hovedstaden.

Ministeren anerkendte dog, at behovet for en tredje Limfjordsforbindelse er stort, og at han og regeringen meget gerne vil have en tredje Limfjordsforbindelse for at løse de kapacitetsproblemer, der er omkring den nuværende Limfjordsforbindelse.

- Jeg er glad for tilkendegivelsen fra ministeren om, at der er et dokumenteret behov for en tredje Limfjordsforbindelse. Nu mangler vi en minister, der vil bruge sin indflydelse på handling, og det forventer vi, udmønter sig i konkrete handlinger. Bolden ligger hos ministeren, og vi spiller gerne med, sagde Orla Hav, som dermed fik det sidste ord, inden samrådet sluttede.

600 millioner gør en forskel

Allerede i 2014 lagde Folketingets partier sig fast på, at en tredje Limfjordsforbindelse skulle være med en vestlig linjeføring over Egholm, men siden har der ikke været meget skub i sagen.

Senest kom Aalborg Kommune på banen med et tilsagn om, at man vil bidrage til en tredje Limfjordsforbindelse med 600 millioner kroner. Penge, som skal komme fra den såkaldte dækningsafgift, som er en særlig afgift, erhvervsdrivende i kommunen betaler.

Transportminister Ole Birk Olesen gjorde det klart under torsdagens samråd, at det er en statslig opgave at finansiere en tredje Limfjordsforbindelse, men han mener, det kan være en fordel at Aalborg Kommune vil bidrage til gildet.

- Aalborg Kommune har sagt, at man vil skaffe 600 millioner til projektet. Det vil være meget velkomment, og det vil formentlig betyde, at man kan begynde tidligere, end man måske ellers kunne, siger Ole Birk Olesen.


Seneste nyt

fra Nordjylland