Udspil: Skrappere miljøkrav til lastbiler og busser i Aalborg

Arkivfoto

Regeringen vil sikre ren luft i Danmarks fem største byer, hvor der bliver mulighed for at stramme miljøkravene til dieseldrevne lastbiler, busser og varebiler.

Trafikken på de danske veje er kilde til 45 procent af forureningen med skadelige NOx-gasser, og forureningen er særligt slem i de store byer. De helt store syndere er lastbiler, busser og varebiler.

Nu er Regeringen kommet med et klima- og luftudspil, som skal sikre renere luft. Udspillet giver landets fem største byer mulighed for at indføre skærpede miljøzoner, hvor der stilles skrappere krav til lastbiler, busser og ældre varebiler.

Overordnet tror jeg ikke, at der er nogen, der er uenige i, at det ville være godt med renere luft i Aalborg.

Hans Henrik Henriksen (S), rådmand, By- og Landskabsforvaltningen

- Med de nye regler vil den samlede udledning af sodpartikler fra trafikken i de store byer kunne reduceres med op til en fjerdedel. Det er noget, som virkelig vil kunne mærkes – ikke mindst i myldretiden, siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) i en pressemeddelelse.

I miljøzonerne kan man stille krav til dieseldrevne busser, lastbiler og varebiler om at leve op til de nyeste standarder.

Udspillet lægger op til en overgangsordning, hvor stramningerne sker i flere trin. Fra juli 2022 kan de største byer for eksempel kræve, at lastbiler og busser skal leve op til kravene om Euro 6, hvor rensningen af udstødningen er meget avanceret og fjerner det meste af luftforureningen, mens Euro 6 kan komme til at gælde for dieseldrevne varebiler fra år 2025.

Aalborg-rådmand: - Udmærket udspil

Ved Aalborg Kommune er rådmand for By- og Landskabsforvaltningen, Hans Henrik Henriksen (S), positiv overfor udspillet.

- Jeg synes, det virker som et udmærket udspil. Overordnet tror jeg ikke, at der er nogen, der er uenige i, at det ville være godt med renere luft i Aalborg, siger rådmanden.

Regeringen vil sikre håndhævelse af reglerne gennem en digitalisering af ordningen. Hvis Aalborg skal være en miljøzone, efterlyser rådmand Hans Henrik Henriksen dog endnu bedre mulighed for at gøre det nemt at tjekke, om reglerne bliver overholdt.

- Vi skal have et redskab til at kunne håndhæve det, ellers er det svært som myndighed, siger han.

I dag medfører luftforurening årligt 3.200 for tidligt døde. I 1990 var tallet næsten dobbelt så højt.

Læs også Miljøvenlig nedkøling på vej til Aalborg

Flere nyheder fra TV2 Nord