Kampagne: Husker du Hjørring?

Ny kampagne skal trække unge hjem til Hjørring.

Husker du Hjørring. Sådan lyder titlen på et bachelorprojekt, der nu er blevet til en kampagne for at lokke tilflyttere til Hjørring

- Det blev Hjørring, fordi de havde den mest spændende case og var mest villige til at dele ud af den information, de havde, fortæller Victor Vestergaard og Simon Østergaard til TV2 Nord.

Det var deres bachelorprojekt i kommunikation, der nu er endt som en tilflytningskampagne for Hjørring Kommune. De kastede sig ud i emnet: "Hvordan kan vi få de unge tilbage til udkantskommunerne, når de er færdige med eksempelvis en uddannelse i Aalborg eller Aarhus."

- Vi valgte så at gå videre med Hjørring, for vi kunne se, at der var nogle ting, vi kunne gribe fat i der, og der var noget potentiale. Vi kunne blandt andet se potentialet i, at flere af nabokommunerne var bedre til at få deres unge hjem igen, siger Victor Vestergaard og Simon Østergaard.

quote Vi valgte så at gå videre med Hjørring, for vi kunne se, at der var nogle ting, vi kunne gribe fat i der, og der var noget potentiale.

Victor Vestergaard og Simon Østergaard, står bag kampagnen "Husker du Hjørring"tilflyningtil

Kommune begejstret for projekt

Hos Hjørring Kommune blev de så begejstret for eksamensprojektet "Husker Du Hjørring", at de gik i gang med at finde 600.000 kroner, så det kunne få kampagnen fra studérkammeret og ud i den virkelige verden.

- Det var en god ide, og så havde de lavet et kæmpe stykke researcharbejde, som gav kampagnen en god bund. Da jeg så det færdige bachelorprojekt, så kunne jeg så se, at det var en fuldfed kampagne, og så kunne jeg bare trykke på en knap og gå i gang, forklarer Bolette Falbe-Hansen, der er tilflytningskonsulent i Hjørring Kommune.

Kampagnen kører på web og Facebook, og den er udelukkende rettet mod de unge mennesker, der er vokset op i Hjørring og har forladt byen for enten at studere eller prøve noget nyt andre steder i landet.

Se indslag om den nye kampagne:

 

Kun få vender hjem til Hjørring

En befolkningsprognose fra juli sidste år viser, at Hjørring Kommune står til at miste godt 3000 personer i den erhvervsaktive alder frem mod 2031. Tal viser ifølge de to projektmagere, at kun én ud af syv af de unge, der forlader Hjørring, vender hjem igen.

- Det er nemmere, at få folk til at flytte til noget, hvis de har en følelse for det . Vi prøver at få fat i de folk, som er flyttet væk fra deres barndomssted. Så prøver vi at påvirke dem til at flytte retur til deres barndomssted, fordi de har den her følelse for det, siger Victor Vestergaard og Simon Østergaard.

Torsdag aften blev "Husker Du Hjørring" præsenteret for mere end 250 erhvervsfolk til Erhverv Hjørrings Nytårskur. Erhvervslivet i Hjørring Kommune har bidraget med halvdelen af de 600.000 kroner, kampagnen koster.

- Vi har brug for, at få de unge tilbage igen og fortælle om de gode ting, der sker i Hjørring. Så jeg tror på det, påpeger Mark Krebs, partner i Bjerg Arkitektur, over for TV2 Nord, og han bliver suppleret af advokat Birte Dyrberg.

- Vi er faktisk ved at være en hel del ældre erhvervsdrivende, så derfor vil vi gerne have, at der kommer nogle nye unge hjørringensere hjem igen, siger Birte Dyrberg.

Håber på succes

"Husker Du Hjørring" skal køre i tre år. Der er ikke sat tal på, hvor mange kommunen satser på at få tilbage.

- Vi håber da at få en succeshistorie, og Hjørring Kommune får succes med at tiltrække de unge, som er flyttet væk og få dem til at flytte tilbage igen for at stifte familie, siger Victor Vestergaard og Simon Østergaard.

De to udviklere af kampagnen er i dag færdiguddannet, og selv om de begge bor i Højbjerg ved Aarhus, så vil ingen af dem afvise, at de selv kunne finde på at flytte til Hjørring en skønne dag.


Seneste nyt

fra Nordjylland