Biodiversitetsambassadører: Skoleelever kæmper for naturen

Saltum skoles såkaldte "Green team" kan på mange måder betragtes som en slags "biodiversitets-ambassadører". Eleverne, der kommer fra 5. til 9. klasse, bruger nemlig en del af deres undervisningstid på at uddanne sig i biodiversitet. 

Ikke bare for deres egen skyld, men også fordi formidlingen om emnet er vigtig for både skole og elever. 

Lasse Jensen glæder sig over eleverne entusiasme
Lasse Jensen glæder sig over eleverne entusiasme

- Det er noget, vi lægger stor vægt på på Saltum Skole. Vi vil gerne give eleverne et godt og kvalificeret natursyn, så de kan træffe de rigtige og oplyste beslutninger i fremtiden, forklarer Lasse Jensen, der er Udeskolevejleder på Saltum Skole. 

Saltum Skole arbejder i forvejen med rigtig meget praktisk undervisning, hvor en række af de traditionelle fag flytter dele af undervisningen ud i naturen. Skolens Green team skal i otte undervisningsdage samarbejde med AMU Nordjylland på Sandmoseskolen ved Brovst. 

Her uddanner man i forvejen gartnere og en række af principperne er de samme.

Der arbejdes med produktion af boliger til Saltums pindsvin.
Der arbejdes med produktion af boliger til Saltums pindsvin.

- Når vi efteruddanner anlægsgartnere er det blandt andet med fokus på, hvordan de kan indbygge biodiversitetselementer i deres arbejde. Her gør vi i princippet det samme med folkeskoleeleverne, forklarer Mads Fuglsang, der er brobygningsansvarlig på Sandmoseskolen. 

Eleverne arbejder med træ og naturmaterialer
Eleverne arbejder med træ og naturmaterialer

Konkret foregår det på den måde, at eleverne først har én dag sammen med AMU's faglærere. 

Her har eleverne teori og bygger forskellige elementer. Dagen efter kommer lærerne op til skolen, og så laver eleverne projekterne i praksis på den mark, som skolen råder over. 

Mathilde Villadsen (tv) & Stine Christensen
Mathilde Villadsen (tv) & Stine Christensen

- Det er mega fedt og det er meget sjovere at bygge de her ting og være kreativ, end det er at sidde i matematik med nogle ligninger, forklarer Stine Christensen fra femte klasse, der bakkes op af sin klassekammerat Mathilde Villadsen: 

- Det er jo vigtigt at vi passer godt på vores klode. Man skal forstå, at tingene hænger sammen. Forsvinder nogle insekter, så forsvinder de frøer, der lever af insekterne. Bagefter forsvinder de dyr der lever af frøerne og så fortsætter det, til naturen er helt ødelagt. 

En pindsvinehule lavet af træ fra et poppeltræ
En pindsvinehule lavet af træ fra et poppeltræ

Onsdagens undervisning på Sandmoseskolen handler blandt andet om at lave pindsvineboliger, så eleverne kan passe på de pindsvin, der er så vigtige for den danske fauna. Men pindsvinehulerne havner ikke bare på skolens mark. Arbejdet fortsætter derhjemme: 

- Jeg har aftalt med mine forældre, at vi også bygger nogle pindsvinehuler derhjemme, for vi har masser af plads til dem i haven, slutter Stine Christensen.  

Se hele indslaget her:


Seneste nyt

fra Nordjylland