Søndag den 9. september 2007

SAS Dash 8-fly havarerer i Aalborg Lufthavn


En katastrofe er nær, da landingsstellet på et SAS Dash 8-fly pludselig volder problemer på en flyvning mellem Aalborg og København. Dette er historien om et fly, der med 76 mennesker om bord må foretage en faretruende nødlanding.

Thomas Overgaard Larsen sidder i sine egne tanker, og nyder udsigten fra flyvinduet, da SAS-flyets pilot kommer ind til passagerne i kabinen. Piloten går fluks forbi, hvor Thomas Overgaard Larsen sidder, og kigger ud på flyets højre vinge. Så forsvinder piloten tilbage ud i cockpittet.

Flyet skal snart til lande i Aalborg Lufthavn. Thomas Overgaard Larsen er optaget af udsigten over landkortet, og tænker ikke nærmere over pilotens inspektion af den højre vinge. Ikke før piloten igen kommer ind i kabinen.

De er stadig højt oppe i luften over Aalborg, kan Thomas Overgaard Larsen se fra vinduet.

I sine tanker er Thomas Overgaard Larsen allerede kommet hjem til sin kone og to sønner i Aalborg, så de kan nyde det gode vejr sammen, og fejre det eksamensresultatet, han har med hjem fra København.

Han vågner af sin tanker. Piloten har en meddelelse til passagererne. Der er et problem med flyets signal til at angive om landingsstellet på flyet er låst korrekt. Piloten fortæller, at de må øge flyets højde igen, og lave en nødprocedure for at låse hjulet, så de kan lande i Aalborg.

En følelse af irritation rammer Thomas Overgaard Larsen. Hvad er nu det, vi skal bruge vores tid på, tænker han. Få nu lige dét der fikset! Flyet har da også gennemgået et sikkerhedstjek, før flyvningen, studser han.

Thomas Overgaard Larsen har også to hunde derhjemme, der venter på at blive luftet. Og det er alt for godt vejr til at spilde eftermiddagen heroppe i en flyvemaskine højt over Aalborg.

Thomas Overgaard Larsen og de 68 andre passagerer har næppe nogen idé om, hvilken skæbnesvanger time, der venter dem forude.

Klokken 15:02


Indtil få minutter før landing forløber alt planmæssigt. Men så begynder flyet at vise tegn på problemer.

quote - Hvad fanden var det?

Piloterne

Den pensionerede luftkaptajn Ole Arevad husker ganske tydeligt den mislyd, han hørte fra Dash 8/Q400-flyet under flyvningen den sensommerdag i september 2007.

Hans beslutninger og arbejdsgang i den efterfølgende time bliver afgørende.

- Vi var ikke heldige. Vi var velforberedte og professionelle, erindrer han.

Pilot Ole Arevad har flere årtiers erfaring i både Flyvevåbnet og SAS.
Pilot Ole Arevad har flere årtiers erfaring i både Flyvevåbnet og SAS.
Foto: TV2 Nord

Dash 8/Q400 var en relativt ny type flyvemaskine. Selv om Ole Arevad havde årtiers erfaring fra både SAS og Flyvevåbnet, havde han kun fløjet denne flytype i halvandet år. Han havde endda tidligere oplevet, at Dash 8-flyene kunne give lidt udfordringer.

På flyveturen fra København til Aalborg var alt gået planmæssigt. Han havde nydt det smukke vejr og blomkålskyerne, der prydede den blå eftermiddagshimmel.

Anden-piloten havde påbegyndt landingen af flyet, og Ole Arevad var i sine tanker allerede i gang med ved at vælge de is, han havde lovet besætningen efter landingen i Aalborg. Han ville købe Magnum Mandel til dem.

I 1500 fods højde, svarende til 500 meter, hørte de to piloter pludseligt et højt "klonk".

Lyden fik Ole Arevad til at stivne.

Han husker, at de i cockpittet begge udbrød: Hvad fanden var det?

Problemer med landingsstellet

quote - Vi har et problem med højre landingsstel. Det er ikke låst. Vi vil gå rundt, og løse problemet

Fra havarirapporten

Luftkaptajn Ole Arevads første tanke er, at den mærkelige høje lyd skyldes vind mod næsehjulet.

På instrumentbrættet i cockpittet kan Ole Arevad og anden-piloten se de grønne lys, der indikerer, om flyets tre landingshjul er i orden og klar til landing.

Der er grønt lys på næsehjulet, så det ser fint ud. Der er også grønt lys på venstre hjul. Men der kommer ikke noget grønt lys på højre hjul.

Ole Arevad går ind i passagerkabinen for med egne øjne at se ud på den højre vinge, og højre hjul. De flyver stadig højt over Aalborg. Fra vinduet imellem nogle passagererne, kan Ole Arvad se det højre landingsstel under vingen. Det ser fint ud.

Ole Arvad er 90 procent sikker på, at hjulet er, som det skal være. Det er bare en fejl på det røde lys, tænker Ole Arevad stadig overbevist om at fejlen er en petitesse.

Alligevel vil Ole Arevad og anden-piloten lave en nødprocedure for nedsætning af hjulet, så de med sikkerhed kan bruge landingshjulet.

- Vi har et problem med højre landingsstel. Det er ikke låst. Vi vil gå rundt, og løse problemet, meddeler piloterne til flyvelederen i Aalborg Lufthavn.

Ole Arevad åbner en lem i bunden i cockpittet. Manuelt begynder han at låse hjulet.

Nødløsning i luften


Med en håndpumpe forsøger piloten at låse landingshjulet manuelt.

quote Den jernstang ligner jo noget, jeg ville bruge til min bil, hvis den skulle løftes med en donkraft

Thomas Overgaard Larsen, passager

Fra sin plads kan Thomas Overgaard Larsen se ud i cockpittet. De to piloter arbejder for at løse problemet med hjulet.

Thomas Overgaard Larsen ser den ene pilot sidde med en jernstang og skrue ned i gulvet.

Den jernstang ligner jo noget, jeg ville bruge til min bil, hvis den skulle løftes med en donkraft, tænker Thomas Larsen, imens bekymringerne begynder at vokse.

Han er også kommet i tanke om, at han sidder netop i højre side. Den side, hvor problemet er.

Thomas Overgaard Larsen kigger sig omkring og kan se, hvordan flere af passagerene i flyet er begyndt at læse i sikkerhedsinstrukserne, der er placeret bag på sæderne.

Han kigger ud af vinduet, og synes pludseligt, at der er meget langt ned.

quote <em>- Vi har hørt jeres problem. Vi har ikke nogen gode råd. Good luck!</em>

Telefax til piloterne

Luftkaptajn Ole Arevad sidder på hug, og pumper febrilsk ned i et hul under en lem i gulvet i cockpittet.

Det grønne lys udebliver. Det højre landingsstel vil ikke låse sig fast.

- Ole, står der noget om, hvor længe, du skal pumpe, spørger anden-piloten frustreret bag roret.

- Nej! Jeg skal pumpe indtil der bliver grønt lys, råber Ole Arevad tilbage.

Panikken begynder at sprede sig imellem de to piloter. De hænger 3000 fod over Aalborg, og uden et låst landingsstel kan de ikke lande maskinen. Det her er ved at udvikle sig til en nødsituation, tænker Ole Arevad.

Han hiver sin mobiltelefon frem, og ringer op. Han får kontakt med teknisk afdeling hos SAS i København. Imens Dash 8/Q400-flyet cirkler rundt i luftrummet over Vendsyssel, forklarer Ole Arevad teknikerne i den anden ende af røret om problemet med det højre landingsstel.

Telefonforbindelsen til teknikerne forsvinder. Der går få minutter, og en telefax tikker ind til piloterne i cockpittet. Ole Arevad læser faxen fra den tekniske afdeling.

- Vi har hørt jeres problem. Vi har ikke nogen gode råd. Good luck!

Mayday mayday mayday

quote Vi har stadig fejl på landingsstellet. Det højre vil ikke låse, og vi er nødt til at foretage en nødlanding

Fra havarirapporten

Havarirapporten fra SAS-flyets nødlanding i Aalborg Lufthavn den 9. september 2007 er 200 sider lang, og indeholder oplysninger og detaljer om flyets stand, og om, hvad der går forud for ulykken.

De 69 passagerer og besætningen må have holdt vejret godt og grundigt i den ekstra time, de befandt sig i luften, imens piloterne - uden held - forsøgte at løse problemet.

Efter at have afprøvet nødløsningerne, slog piloterne alarm til flyveledertårnet i Aalborg Lufthavn.

- Mayday mayday mayday. Vi har stadig fejl på landingsstellet. Det højre vil ikke låse, og vi er nødt til at foretage en nødlanding, lød det ifølge havarirapporten.

Samtalen mellem flyvelederen og piloterne viser, at flyet i løbet af den næste time kredsede rundt over Vendsyssel i 3000 fods højde for at tømme brændstoftanken på flyet.

En stor mængde brændstof i vingetankene kan være yderst farligt i forhold til brand og eksplosionsfare, hvis landingsstellet ikke holder under landingen.

Halvanden time efter afgang fra Kastrup Lufthavn – klokken 15.56 - påbegyndte Dash 8/Q400-flyet nødlandingen i Aalborg Lufthavn. Piloterne når forinden at træffe en afgørende beslutning.

Sprængfarligt brændstof


I næsten en time kredser flyet frem og tilbage over Vendsyssel for at brænde brændstof af. En flykatastrofe i Nordjylland har aldrig været tættere på.

Ole Arevads tanker spæner af sted. Hvis hjulet knækker, så brækker vingen måske, og så er der brændstof over alt, tænker han.

Han forsøger ikke at pakke alvoren ind over for passagerne. Han vil ikke forsikre dem om, at det nok skal gå, for han er rent faktisk ikke sikker.

Flyet er ikke overfyldt denne eftermiddag. Der er seks frie passagerpladser. Ole Arevad og anden-piloten beslutter sig for at udnytte dette, og flytter de passagere, som sidder i højre side tættest på flyets vinge. Ole Arevad flytter seks personer væk fra vinduespladserne.

Ole Arevad ved i dag stadig ikke, hvor det kom fra, men han husker tydeligt de instrukser, han på engelsk giver passagerene i minuttet op til nødlandingen.

- Bend down. Keep your breath! Tighten up all your muscles! 

Nødlandingen


Det er usikkert, hvad der sker, når flyet rammer jorden.

Thomas Overgaard Larsen tænker, at det bare er et spørgsmål om tid, før det her liv lukker og slukker. Han sidder sammenkrøllet og venter på, at flyet vil ramme landingsbanen.

Flyets første hjul får kontakt med jorden. Maskinen lander skævt, så venstre side af flyet rammer jorden først. Da højre landingsstel også kommer ned og får jordkontakt, knækker hjulet. Den store lange flyvemaskine får overbalance og rutscher hen ad landingsbanen. Den kurrer af sted, imens det ryger og oser og den hviner mod asfalten på landingsbanen.

Der flyver glasskår om ørerne på Thomas Overgaard Larsen. Han ser fragmenter af propellen, der er kommet ind 50 centimeter fra sin ryg. Propellen er hamret igennem flyskroget, som om det var lavet af det blødeste smør. Nøjagtigt der, hvor piloterne har flyttet seks passagerer fra, inden landingen.

Propellen ville givetvis have slået nogen ihjel, hvis de stadig havde siddet der.
Propellen ville givetvis have slået nogen ihjel, hvis de stadig havde siddet der.
Foto: TV2 Nord

Flyet stopper med at kurre. 

Thomas Overgaard Larsen tænker på, hvordan han kan slippe hurtigt ud af den havarerede maskine. Han har nogen, han bare gerne vil hjem til.

Efter 30 sekunder bliver døren lukket op, og besætningen starter evakueringen. 

Thomas Overgaard Larsen og de øvrige passagerer skynder sig ud. Brandfolk er i gang med at slukke den brand, der er opstået i motoren på flyvemaskinen.

En befriende følelse rammer Thomas Overgaard Larsen, da han står under åben himmel, og oplever den friske luft. Omkring ham render en masse mennesker rundt og ligner en flok forvildede høns. Han selv står i skjorteærmer og strømpefødder. Nogen græder. Andre løb væk derfra. Men for Thomas Overgaard Larsen er det som at blive født på ny. Det hele er bare fantastisk.

På forunderlig vis er der ingen, der omkommer eller kommer alvorligt til skade ved ulykken.

- De ti sekunder står pløjet ned i harddisken. Det er dem, man skal hjem og til at arbejde med, fortæller Thomas Overgaard Larsen i lufthavnen.

Havarikommisionen, der undersøgte ulykken, konkluderer efterfølgende, at det var rust i et gevind, der var årsagen til, at højre landingsstel ikke låste sig fast.

Thomas Overgaard Larsen og de 68 andre passagerer får efter nødlandingen tilbudt psykologhjælp. De får også udbetalt en mindre erstatning fra SAS på grund af flyulykken.

Luftkaptajn Ole Arevad modtager senere en anerkendt pris for sin indsats i forbindelse med nødlandingen.

Nødlandingen i Aalborg bliver startskuddet til en større SAS-skandale i efteråret 2007. Ulykken er den første af tre større flyhavarier inden for få måneder med flytypen Dash 8. Flyselskabet SAS bliver efterfølgende udsat for enorm kritik for fejl og mangler på flyene.

I oktober 2007 tager flyselskabet deres 24 fly af typen Dash 8/Q 400 ud af drift.

Artiklen er blevet til på baggrund af TV2 Nords tv-program "Mayday mayday mayday - 10 år efter nødlandingen".

I programmet møder vi flere af passagererne, der var om bord under nødlandingen, ligesom vi møder beredskabslederen, pressefotografen og piloten. Alle sammen fortæller de om deres gruopvækkende oplevelser den 9. september 2007. Dagen, der lige så godt kunne have endt med en flykatastrofe.

Du kan se programmet her.

Fotografer og arkiv: TV2, TV 2 Nord, Torben Hedemose og Johnni Isaksen
Tilrettelæggelse: Kresten Mosbæk Gravesen
Tekst: Mette Svenningsen