170 har afleveret høringssvar om Egholmforbindelse

Vejdirektoratet holder 24. marts et virtuelt borgermøde om den opdaterede VVM-redegørelse for en ny Limfjordsforbindelse ved Aalborg

Hver gang en VVM-redegørelse om en tredje Limfjordsforbindelse tidligere har været i høring, har der undervejs i høringsperioden været et offentligt borgermøde. Det bliver der - som følge af restriktionerne under corona-pandemien - ikke under den igangværende høring om en opdateret version af den seneste VVM-redegørelse.

Til gengæld arrangerer Vejdirektoratet nu et virtuelt borgermøde om VVM-redegørelsen. Det holdes onsdag den 24. marts kl. 19-21, og alle kan følge med via Vejdirektoratets hjemmeside. Det kræver ingen tilmelding at deltage.

- Allerhelst havde vi selvfølgelig holdt et "rigtigt" møde, men det er desværre ikke muligt. Nu gør vi det næstbedste, siger projektleder Niels Fejer Christiansen, Vejdirektoratet.

Første halvdel af mødet består i en præsentation af VVM-redegørelsen. Undervejs kan alle sende skriftlige spørgsmål via en chat-funktion. Dem svarer embedsmænd fra Vejdirektoratet på i anden halvdel af mødet.

Den opdaterede VVM-redegørelse beskriver konsekvenserne af en ny 20 kilometer lang motorvejsforbindelse, der skal gå fra Dall i syd til Vestbjerg i nord. Motorvejen går vest om Aalborg og passerer øen Egholm. Politikerne på Christiansborg skal senere i år afgøre, om projektet skal med i en ny infrastrukturplan.

Høringen om forslaget varer frem til 30. april. Indtil nu er der afleveret ca. 170 høringssvar. Efterhånden som de indleveres, kan de ses på denne HER

Da den forrige VVM-redegørelse var i høring, kom der inden fristens udløb ca. 1500 høringssvar, hvilket var ny dansk rekord.

Blandt de høringssvar, der indtil nu er afleveret, argumenterer langt de fleste imod forslaget. De stammer for det meste fra privatpersoner, der er bekymrede for blandt andet øget støj, for grundvandet og ikke mindst for konsekvenserne for Egholm. Desuden kritiserer mange, at man ikke samtidig har opdateret VVM-redegørelsen for en østlig forbindelse i form af en ekstra tunnel ved Limfjordstunnelen.

Støtteerklæringerne til forslaget om en Egholm-forbindelse kommer primært fra erhvervsorganisationer og virksomheder, som frygter, at udviklingen nord for Limfjorden uden en vestlig forbindelse vil gå i stå på grund af trafikpropper.


Seneste nyt

fra Nordjylland