5.B samler plastaffald i naturen: Hjælper forskere med stort eksperiment
Foto: Jeppe Hostrup
For første gang nogensinde skal et helt lands plastikforurening dokumenteres, og 5.B fra Vodskov Skole hjælper til i det ambitiøse projekt.
5.B fra Vodskov Skole har mandag en lidt anderledes skoledag. De er på udkig efter plastik i naturen, som de samler sammen i forskningens tjeneste. Klassen skal nemlig hjælpe til med at kortlægge plastikforureningen i Danmark.
- Det har været sjovt, og jeg synes, det er vigtigt, at vi prøver at redde naturen, siger Malthe Tornvig, der er elev i 5.B.
Plastikindsamlingen er en del af et ambitiøst forskningsprojekt, der er det første af sin slags i verden. Danmark skal som det første land nogensinde kortlægge mængden af plastforurening – og hjælpen kommer fra skole- og gymnasieelever i hele landet.
Masseeksperimentet
I alt deltager 57.000 elever i det, der bliver kaldt Masseeksperimentet. Heraf er 3400 elever fra Nordjylland. Deriblandt 5.B fra Vodskov Skole.
- Der er en god faglig snak om det, der ligger lige uden for døren, som vi kan gå ud og kigge på. Eleverne vil gerne finde ud af, hvad det rent faktisk er, sige Christine Callesen, der underviser i naturfag i 5.B.
Det er forskningsenheden MarinePlastic, der står bag Masseeksperimentet. Forskningsenheden forsker i plastik i naturen, og elevernes anstrengelser skal efterfølgende udgøre et stort datagrundlag for MarinePlastic:
- Det er verdens første nationale kortlægning. Det vil sige, man har tidligere kigget på kyststrækninger for eksempel og set på, hvordan ser plastforureningen ud der, men man har aldrig nogensinde før kigget på et helt land, siger Lene Christensen, der er biolog og projektleder i Masseeksperimentet.
Kan få betydning for EU-lovgivning
Masseeksperimentet er en tilbagevendende begivenhed, der gennem naturvidenskab skal gøre danske skoleelever opmærksomme på nogle af de udfordringer, verden står over for. For eleverne er dagen også lærerig:
- Så finder jeg ud af, hvor meget skrald, andre folk smider i naturen, siger Samson Flou, som er elev i 5.B.
- Det er jo ikke godt for naturen, at der ligger så meget plastik. Heller ikke for dem, der smider det ud, lyder det fra Tilde Møller, der går i 5.B.
Resultatet af elevernes arbejde kan vise sig at få stor betydning i fremtiden. Resultaterne forventes at blive offentliggjort i en rapport i januar 2022, og resultaterne kan danne grundlag for fremtidig lovgivning vedrørende plastik i EU.
Det vil få mig til at tænke meget mere over, at man ikke skal smide plastik. Smid det i en skraldespand i stedet for,
Malte Tornvig, 5.B
- Det er vigtigt for andre i den anden ende, og det betyder, at eleverne bliver mere engagerede. Vi får senere data tilbage igen, som vi kan kigge på, og på den måde kan eleverne se, at vi faktisk har gjort en forskel, siger 5.B’s lærer, Christine Callesen.
22 forskellige kategorier
Eleverne skal inddele den indsamlede plastik i 22 forskellige kategorier for at give forskerne det mest præcise billede af plastforureningen i naturen.
- Er det engangsplastik, der ligger derude, eller er det fiskenet eller to-go-kopper? Når du kender kilden, kan du gøre noget ved det, der skal en form for løsning til ved to-go-kopper, og en anden når det gælder fiskenet, siger Lene Christensen, biolog og projektleder på Masseeksperimentet.
Dagens jagt på plastik i skoven har været med til at gøre skoleeleverne fra Vodskov Skole mere bevidste om deres egen færden i naturen:
- Det vil få mig til at tænke meget mere over, at man ikke skal smide plastik. Smid det i en skraldespand i stedet for, siger Malthe Tornvig fra 5.B.