Aalborg-drenge vekslede drengedrøm til millionoverskud
Foto: PR-foto
CompanYoung, som formidler kontakten mellem unge og uddannelser og arbejdspladser, er kommet ud af 2016 med rekordstor omsætning og endnu større drømme.
Det begyndte ved et køkkenbord hjemme hos deres forældre i 2008. To drenge på bare 19 år, stadig elever på gymnasiet, med en drøm og et koncept, der skulle gøre det lettere for unge som dem selv at finde frem til de spændende job, elevpladser og uddannelser.
I dag, ni år senere, nærmer drengene sig de 30 år. Hættetrøjen er skiftet ud med jakkesæt, virksomheden er rykket fra køkkenbordet til Vestre Havnepromenade i Aalborg plus en afdeling i København, og lønningslisten tæller 38 medarbejdere.
Og så er CompanYoung, som virksomheden hedder i dag, kommet ud af 2016 med en omsætning på 26 millioner kroner og et overskud på omtrent fire millioner kroner. Kort sagt: Ny rekord på den rigtig gode måde.
- Det får os jo til at tænke, at vi er på vej i den rigtige retning med det, vi laver. Det giver os blod på tanden, og vi drømmer nu om at brede vores forretning ud til udlandet, siger Daniel Birkholm, der startede virksomheden i sin tid sammen med kammeraten Kevin Rebsdorf.
De to deler stadig det øverste ansvar for CompanYoung og har netop præsenteret en ambitiøs 2020-strategi, som skal bringe dem fra Danmark og ud i resten af verden. For arbejdet med at præsentere de rigtig store danske virksomheders muligheder for de unge går så godt, at det er tid til at tænke større og sigte højere.
- Et af vores næsten 100 produkter, som vores kunder kan købe for at få deres budskab ud de rigtige steder, er en platform, der hedder YoungCRM. Både uddannelsesinstitutioner og virksomheder bruger den meget til at nå ud til de unge. Den platform skal vi bruge endnu flere kræfter på nu, så vi kan få den op at køre i udlandet også, siger Daniel Birkholm.
Den første halvdel af 2017 skal bruges på at afsøge de internationale markeder - og efter sommerferien starter så salget, fortæller den unge iværksætter.
- Vi er ikke så gamle endnu, nej, men vi er hurtigt blevet ældre end vores målgruppe. Derfor baserer vi en stor del af vores succes på at bevare kontakten til de unge og sikre deres viden gennem vores videnscenter, så vi ikke mister følingen med dem. Og det er heldigvis også med til at holde fokus på vores niche. Vi er ene og alene for de unge, ikke alle mulige andre, siger Daniel Birkholm.