Aalborg-tiltag bliver landsdækkende: Nu kan du se alle de film, du vil
Abonnementsordning til biografen bliver landsdækkende.
For godt to år siden lancerede Nordisk Film en abonnementsordning til deres biograf i Aalborg. Det har vist sig at være en stor succes, og derfor bliver den landsdækkende.
199 kroner.
Så meget har det i godt to år nu kostet at se alle de film, man vil i Nordisk Films biograf i Kennedy Arkaden i Aalborg.
Og det har vist sig at være en stor succes. Både i forhold til antallet af biografgængere, men også i forhold til, hvor mange film den enkelte gæst i biografen får set.
Det fortæller Jan Ringtved, der er biografchef i både Kennedy Arkaden og biografen i Shoppen i City Syd.
- Vi har fået flere til at gå i biffen. Cirka hver tiende biografgænger er en, der har vores abonnementsordning. Og der er en stor aldersspredning på dem, der har abonnementet, siger han.
Aalborg er prøveballon
Og hvor filmfans i resten af landet før kun kunne skele jaloux til Nordjylland, får de nu også mulighed for at se alle de film, de vil. Nordisk Film breder nemlig ordningen ud til deres resterende 22 biografer.
Og det har da også været lidt ulogisk, at man kunne bruge sin abonnementsordning i Nordisk Film i Kennedy Arkaden, mens man i City Syd var nødt til at slippe penge for billetten.
Men det har sine helt klare årsager. På den måde har Nordisk Film kunne bruge ordningen som prøveballon for en landsdækkende service.
- Vi har kunnet se, hvordan biografgængeren agerer, når vi nu har to biografer i Aalborg. Vi er gode til at teste nye åbningstider og en ny måde at gøre tingene på, fordi vi netop har de her to biografer, siger Jan Ringtved.
Smalle film får en chance
Men samtidig har Nordisk Film ikke den store konkurrence i en by som Aalborg. Eneste alternativ er Biffen Nordkraft, men hvor Biffen er blevet kendt for deres fokus på de mere smalle film, er det i Nordisk Film, man fanger de store blockbustere.
- Hvis du kigger på den enkelte film, får biografgængerne nu også set film, som de måske ikke ville have set, hvis de skulle købe en billet. De mindre film får en chance. Sådan en film som 'Koda', der udkom kort efter, vi lancerede abonnementservicen her i Aalborg, ville ikke have haft den store chance. Men vi kunne se billetsalget gå op, siger biografchefen og fortsætter:
- For ikke nok med, at de får set de smalle film, så fortæller de også venner og bekendte om den, og på den måde er der flere, der får set sådan en film, som normalt ikke ville have de store chancer.
Abonnementsservicen blev indledningsvis lanceret til 199 kroner med en bindingsperiode på seks måneder, men den er faldet til fire måneder. Tilgengæld koster abonnementet nu 229 kroner, en prisstigning der bliver forklaret med de generelle prisstigninger i samfundet.
Det betyder, at man skal se to film om måneden, inden det kan betale sig at blive abonnent.
Og nu kan man måske godt få den ide, at det da var fjollet at rulle sådan noget ud i Aalborg, for nordjyden er kendt for at være, lad os kalde det prisbevidst. Men den forestilling bliver gjort til skamme.
- Jeg må skuffe dig. Vi har fine tal for vores omsætning også efter, vi har indført ordningen, siger Jan Ringtved.