De to Egholmfærger er fra 1963 og 1974, og med en fremskreden alder, kan der opstå behov for udskiftninger lyder det.
- To af delene er faktisk fra 50’erne, så vi kan ikke få reservedele til dem, og går de i stykker, så må færgen ligge stille, forklarer Jens Erik Olesen, der er skibsfører for Egholmfærgen.
- Det bliver dyrere år for år at holde gang i de her færger, forklarer Jan Nymark Rose Thaysen (V), der er rådmand for By og Land i Aalborg Kommune.
Pensionsalderen nærmer sig altså for Egholmfærgerne ligesom færger andre steder i landet, og en fremtidig løsning skal gerne være mere grøn. Derfor håber flere danske kommuner og småøer på hjælp fra Christiansborg.
- Det er rimelig presserende, fordi den ældste færge, vi har, den er jo faktisk med træbund, og den får vi servicerede her i Aalborg, fordi der er stadigvæk et enkelt værft, der gerne vil arbejde med sådan en type færge, forklarer rådmanden.
Påvirker passagererne
Egholm-færgen sejler hvert år med omkring 200.000 passagerer tur/retur. Derudover sejler de lokale også med færgen hver dag, og de er påvirket af uvisheden omkring færgernes fremtid.
- Jeg er ovre fire til fem gange om ugen, så det er jo helt afgørende. Ellers skulle jeg have en lille båd at sejle over i, lyder det fra Bodil Sørensen, der er Egholm-borger.
Nej tak til lavbro
I forbindelse med etableringen af en tredje limfjordsforbindelse er en lavbro fra Egholm til Lindholm blevet foreslået. Det forslag er dog stemt ned i byrådet, og rådmanden ønsker sig i stedet en elektrisk færge.
- Det smarte, vil jeg sige, det er, at få en færge, der ligner den, som vi har bestilt til Hals-Egense færgen, så meget som muligt, forklarer Jan Nymark Rose Thaysen.
Hvorfor skal I have specifik hjælp til det her?
- Det er jo den grønne omstilling og hvilket tempo, tingene skal køre I. Staten hjælper også med afgift i forhold til elbiler for at få sat den grønne omstilling i gang, påpeger rådmanden.
En elektrisk færge koster i omegnen af 100 millioner kroner.