På anmeldelsesplatformen Trustpilot kan man se, at forbrugerne ikke var helt tilfredse med hjemmesiden tojfabrikken.dk. Hjemmesiden, der nu er lukket, hører ind under selskabet Noodle Firm ApS, som Forbrugerombudsmanden har politianmeldt. Foto: Skærmbillede fra trustpilot

Aalborgensisk virksomhed politianmeldt

Noodle Firm ApS er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at vildlede om køb af abonnementer.

Kunderne fik ikke tydelig information om, at de automatisk blev tilmeldt et abonnement, når de handlede på hjemmesiderne tojfabrikken.dk og clothesfamily.dk.

Det vurderer Forbrugerombudsmanden, og derfor er den aalborgensiske virksomhed bag hjemmesiderne nu blevet politianmeldt for at vildlede om køb af abonnementer

Hjemmesider er lukket

Sagen drejer sig om Noodle Firm ApS, der er registreret i Aalborg Øst, og som har drevet de to hjemmesider, der nu er lukket ned. Forretningskonceptet indebar, at når man købte et produkt på hjemmesiden, bandt man sig også til et løbende abonnement. Men det var uklart for kunderne, at det var tilfældet, ifølge Forbrugerombudsmanden. 

- Desværre får vi fortsat mange klager over netbutikker, der tilsyneladende ikke ønsker at oplyse forbrugerne tydeligt om, at det kræver et abonnement for at kunne handle i netbutikkerne, siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

På Noodle Firm ApS's adresse ligger iværksættervirksomheden Teeshoppen.dk, som selskabet også driver. Denne virksomhed relaterer sig ikke til politianmeldelsen fra Forbrugerombudsmanden. Foto: Per Frank Paulsen

Kunder skal have penge tilbage

De betalingsoplysninger, som kunderne indtastede ved køb af produkter på hjemmesiderne, blev efterfølgende anvendt til at trække månedlige betalinger på 69 kroner for abonnementet. 

Ifølge Forbrugerombudsmanden har kunderne krav på tilbagebetaling af de beløb, som er blevet betalt i abonnement.

- Hvis forbrugerne ikke mener at have tilmeldt sig et abonnement, bør de kontakte virksomheden for at få pengene retur. Man skal naturligvis ikke betale for et abonnement, man ikke er klar over, at man har købt, siger Christina Toftegaard Nielsen.

Problemet kan være større

Forbrugerombudsmanden fortæller, at de generelt er af den opfattelse, at antallet af klager, de modtager, ikke altid er retvisende for omfanget af problemet.

- Det kan eksempelvis skyldes, at forbrugerne ikke har opdaget, at de er blevet tilmeldt et abonnement ved køb af et produkt, og at der automatisk er blevet trukket penge. Men det kan for eksempel også skyldes, at nogle forbrugere måske kan være flove over at være faldet i abonnementsfælden og derfor ikke klager til os, lyder det fra Helene Bisp Rasmussen, fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden. 

Læs også Aalborgdiskotek får bøde for alkoholreklamer rettet mod unge

Hun oplyser, at de blev gjort opmærksomme på selskabet Noodle Firm i april 2019. Fordi der er tale om en straffesag, er det ikke muligt at få øvrige detaljer om indholdet i politianmeldelsen. 

Noodle Firm ApS havde det seneste regnskabsår et overskud efter skat på 3,3 millioner kroner. Selskabet driver blandt andet Teeshoppen.dk, der ikke er relateret til politianmeldelsen, men deler samme adresse som selskabet ifølge offentligt tilgængelig data. 

TV2 Nord har forsøgt at få en kommentar fra direktøren i Noodle Firm ApS.

Råd til forbrugere

  • Kontakt virksomheden og gør opmærksom på, at du ikke mener, at du har accepteret abonnementsaftalen. Du er ikke bundet af abonnementsaftalen, hvis oplysningerne om abonnementet ikke var tydelige og fremhævede. Du kan henvise til forbrugeraftalelovens § 12, stk. 2.
  • Kontakt din bank og gør opmærksom på, at der er blevet hævet uretmæssigt på dit kort, fordi du ikke har accepteret, at virksomheden må trække betalingen for abonnementet.
  • Kontakt Forbrugerombudsmanden, hvis du forgæves har forsøgt at få dine penge igen fra enten virksomheden eller din bank.

Kilde: Forbrugerombudsmanden.