AAU-studerende hitter med robotter til piger i USA

Studerende fra AAU har fået stor succes med deres robot-dukke, der lærer piger at programmere, efter de var med i det amerikanske TV-program Shark Tank.

Robotdukker fra virksomheden SmartGurlz kan gå hen og blive et stort hit på den anden side af Atlanten.

Dukkerne er designet til piger med det formål at lære dem at kode, og i sidste uge blev de præsenteret i det amerikanske TV-program Shark Tank, hvor iværksættere kan afprøve deres idéer foran investorer. 

Bag robot-dukkerne står fire danske iværksættere, herunder Thomas Kølbæk, som til daglig læser 'Control and Automation' på Aalborg Universitet. Han er CTO i SmartGurlz og har stået for elektronikken og for den indbyggede software, der blandt andet sørger for, at dukken kan holde balancen.

- For mig har det været en vild og surrealistisk oplevelse at være en del af som kun 24-årig studerende. At være med helt fra starten til at opfinde og udvikle et produkt, tilbringe to måneder i Kina med at sætte produktionen op, at lancere det i Europa og nu at skulle på markedet i USA. Det kunne jeg kun drømme om, da vi startede projektet tilbage i 2015, siger AAU-studerende Thomas Kølbæk i en pressemeddelelse.

SmartGurlz-robotter i det amerikanske iværksætterprogram Shark Tank.
SmartGurlz-robotter i det amerikanske iværksætterprogram Shark Tank.
Foto: AAU

Iværksættere vil have flere piger i IT

På AAU er man stolte over SmartGurlz’ succes.

- Vi fokuserer stærkt på iværksætteri og innovation i undervisningen på AAU, og det er inspirerende at se, når de studerendes anstrengelser bærer frugt. Det viser, at vi har fat i det rigtige, siger rektor Per Michael Johansen.

Ideen bag SmartGurlz var et ønske om at løse det problem, at alt for få unge piger interesserer sig for teknologi, programmering og naturvidenskab. For mens masser af teknisk legetøj henvender sig til drenge, så er det svært at finde legetøj til piger, der er teknologisk interesserede.

- Robotlegetøj fokuserer ofte på vold, kamp og våben. Nogle producenter maler det samme legetøj lyserødt for at appellere til piger, men pigers legemønstre er anderledes. De går mere op i rollespil og historiefortælling. Derfor har vores robotter stærke personligheder og historiebaserede opgaver, eventyr, lege og historier, siger Sharmi Albrechtsen, der er CEO og marketingchef i SmartGurlz.


Seneste nyt

fra Nordjylland