Ambitionen om den helt grønne rute er der: Men én vigtig ting mangler
100 flyture mellem Aalborg og København er lige nu, hvad flyselskabet Norwegian har købt fossilfrit brændstof ind til.
SAF, som brændstoffet hedder, er lavet af bioaffald som madolie og fedt, og det er mere klimavenligt end fossile brændstoffer som kul, olie og naturgas.
Og det lyder jo meget godt, men der er en udfordring.
- Udfordringen er, at der stadig er begrænset mængder af SAF tilgængeligt på markedet, og prisen er meget høj, fortæller Sune Petersen, der er Head of Sustainability hos DCC & Shell Aviation.
Regeringen har en ambition om, at Danmark skal have en fossilfri indenrigsflyrute i 2025. Med den ambition skal der produceres mere SAF.
- Vi må finde løsninger for at få incitament til, at produktionen af denne type brændstof kommer i gang i en helt anden skala, end det vi har set så langt, lyder opfordringen fra Norwegians administrerende direktør, Geir Karlsen.
Se indslaget fra Aalborg Lufthavn om fossilfrit brændstof her:
Kræver politisk handling
Norwegian efterlyser samtidig politiske initiativer, der skal få producenterne af SAF til at producere mere, så prisen også kommer ned.
- Det står jeg ikke lige med løsningen på her. Jeg glæder mig over, at vi har denne løsning, siger Rasmus Prehn (S), der er formand for Folketingets transportudvalg, om de mulige politiske løsninger, der kan afhjælpe manglen af SAF.
- Står der så et problem, hvor vi mangler denne type brændstof, og det kan jeg forstå, er en af udfordringerne, må vi jo kigge ind i det.
Det fossilfrie brændstof SAF, kan ikke hældes direkte på flyene. Det skal blandes op med almindeligt brændstof, fordi flymotorer i dag kun er godkendt til at flyve på 50 procent fossilfrit brændstof.
SAF koster desuden på nuværende tidspunkt 3-5 gange mere end traditionelt brændstof.
SÅDAN FUNGERER DET
Fossilfrit flybrændstof kaldes også for SAF, en forkortelse for Sustainable Aviation Fuel, og er et mere bæredygtigt alternativ til fossilbaseret jetfuel.
SAF fremstilles i dag af bioaffald og -restprodukter. Eksempelvis brugt madolie og animalsk fedt. I fremtiden forventes PtX-baseret SAF at kunne produceres i betydeligt større mængder og endnu mere bæredygtigt ved at omdanne el fra sol- og vindkraft til flydende energiformer.
Ved at indkøbe SAF i en mængde, der modsvarer det totale brændstofforbrug på 100 flyvninger på ruten mellem Aalborg og København, reduceres forbruget af fossilt flybrændstof og dermed CO2-udledningen.
Kilde: Norwegian