Bangers med rabatter: 'Black Friday' hitter i nicheforretninger
Kris Vejnø glæder sig over de mange nye kunder, der besøger dem til 'Black Week'.
Det er en holdindsats, der skal til, når butikker som Spilforsyningen og Spejdersport i Aalborg skal have en succesfuld uge.
Brætspil, pokémon-kort og bamser går i denne uge som varmt brød på Kris Vejnøs arbejdsplads, hvor kunder- og spilinteresserede allerede kommer tidligt på formiddagen.
- Det er meget franchises, som folk kender, der bliver solgt meget af, lyder det fra marketing-manageren hos Spilforsyningen, Kris Vejnø.
Det er bangers, som brætspillet Tivoli, der hyppigst bliver efterspurgt af særligt familier.
- Vi har også lige kåret det som årets familiespil her hos Spilforsyningen, fortæller Kris Vejnø.
Se hele indslaget om Spilforsyningen og Spejdersport her:
Længere nede ad gågaden
Hos Spejdersport har de været i gang hele måneden, men ser især frem til weekenden, hvor de for alvor forventer at have travlt.
- Normalt er vi kun 2 på arbejde, men op til Black Friday er har vi yderligere to på. Det er altid sådan en dag, hvor lyset går, siger Lucas Rørbæk Nielsen, der er souschef hos Spejdersport i Bispensgade i Aalborg.
Hos Spejdersport er det blandt andet det såkaldte 'Doomsday Prepping' udstyr, der bliver købt, når rabatterne er der.
- Det er rigtig dejligt, at vi får lov til at vejlede kunderne til de rigtige løsninger, lyder det fra souschefen.
En måned, en uge, en weekend, en dag
Uanset hvordan du fejrer Black Friday, så mærker butikkerne positivt til salgsfesten. I Aalborg centrum stiger omsætningen ifølge Aalborg City med omtrent 30-40 procent.
I år forventer de en særlig høj stigning, fordi mærkedagen for Black Friday også falder på lønningsdagen.
- Vi kan jo godt se, at når der er rabatter på produkterne, bliver der selvfølgelig også købt lidt mere, fortæller Kris Vejnø.
Black Friday slutter søndag den 1.december.