Butiksejere bør tilpasse sig trend: - Tiden for gule skilte og tilbud er slut
Mens flere og flere butiksejere drejer nøglen om i Aalborg, kommer eksperter med bud på, hvad forbrugerne egentligt ønsker.
Mørke ruder, låste døre og et påklistret 'til leje'-skilt.
Lige nu står der godt 30 butikslokaler tomme i Aalborg centrum.
Det er tæt på dobbelt så mange, som der stod sidste år. Og går man længere ud i periferien af midtbyen er tallet nærmere 50 tomme lokaler.
Det kan tyde på et barsk marked for butikkerne i Aalborg, men måske er det et signal om, at butikkerne bør forsøge at fokusere langt mere på det, der med et fint ord kaldes oplevelsesindustrien.
Farvel til gule skilte og tilbud
Hvad det egentligt er, der får butikkerne til at dreje nøglen om i den aalborgensiske midtby, kan der være flere forklaringer på.
Alt fra for høje huslejepriser til for få kunder er blandt de hyppigste årsager til, at flere butiksejere ser sig nødsagede til at opgive detaildrømmen.
Men ifølge lektor Anders Bjerring Høier, der har forsket i vigtigheden af detailhandlens fokus på oplevelsesøkonomien, er der en tendens, som de butiksdrivende bør begynde at tilpasse sig.
- Det er simpelthen et spørgsmål om, for detailhandlen, at indse, at oplevelsesøkonomien også er kommet til detailhandlen, siger han.
- Det er jo alle mulige andre steder i samfundet, og forbrugeren efterspørger simpelthen flere oplevelser.
Det kan dog, i følge Anders Bjerring Høier, være svært at gelejde rundt i, hvad den gode oplevelse er for den enkelte forbruger.
Det vigtigste er dog ifølge lektoren generelt at skrue op for indkøbsoplevelsen for den brede befolkning. Igennem sin forskning har han fundet flere forskellige parametre, der har vist sig at være en kilde til succes for flere butiksejere. En af dem virker relativt simpel, men har vist sig at være særdeles effektiv.
- En gammel traver som butiksindretningen betyder rigtig, rigtig meget, forklarer han.
- Der skal være masser af storytelling i forretningen, så kunderne simpelthen synes, det er en flot butik at komme ind i.
Lektoren peger dertil på, at e-handlen sætter et enormt pres på de fysiske butikker, hvorfor de bliver nødt til at kunne tilbyde noget, der ikke lige kan indhentes over telefonen.
Og det er en tendens, der er velkendt hos Jes Asmussen, der er City Manager ved Aalborg City Forening.
- Tiden hvor vi førte os frem med gule skilte og tilbud, der er vi ikke længere, siger han.
- Nu er det, forbrugeren efterspørger, oplevelser. Vores butikker skal gøre sig lækre, vi skal have lyst til at komme ind at besøge butikkerne og få en god oplevelse.
De gamle dyder
Og lige netop indkøbsoplevelsen for forbrugeren er en faktor, man hos det nordjyske brand Shaping New Tomorrow særligt har blikket rettet imod.
De slår i næste uge dørene op til deres første fysiske butik med tøj til kvinder på Boulevarden i det indre Aalborg.
- Hele idéen med vores butikker er også at være meget mere end bare tøj, siger Christoffer Bak, der er medstifter af det populære tøjbrand.
I butikken er der ved at blive lagt sidste hånd på indretningen, der byder på lofthøje træreoler i alternative designs, oplyste reklamebannere og omklædningsrum prydet med - om end kunstige - planter.
Uden for prøverummene står en kaffemaskine klar som en ekstra service for de handlende.
- Det er vigtigt for os at være bevidste om, hvorfor man skal komme i vores butikker i stedet for at handle på vores website.
Ordene 'gamle dyder' giver den unge iværksætter et smil på læben, for det har han hørt nævnt om sin forretning flere gange før.
Udover indretning handler det for stifteren af Shaping New Tomorrow også i høj grad om at yde en service, hvor kunderne bliver rådgivet i alt fra størrelse til valg af produkt.
Den gode kundeservice er ifølge Christoffer Bak stadig en af de helt store fordele ved at handle i de fysiske butikker. Han peger på, at for at de fysiske butikker i fremtiden skal kunne lykkes, skal servicen være i højsæde både fysisk og på webshoppen.
- Vi har rigtig mange, der godt kan lide at komme ned i prøve tingene på og få dén oplevelse, men næste gang er det måske mere bekvemt bare at bestille online, siger han.
- Det er noget, der konstant er i udvikling ligesom så mange andre ting i vores forretning, og så kan vi jo hele tiden blive bedre.
Se hele indslaget herunder: