Butiksejere frygter nyt miljøforslag
Der er uenighed om, hvorvidt personbiler også skal være omfattet af et særligt miljøkrav. På den ene side står Aalborg City, mens politikerne står på den anden.
I dag må dieseldrevne lastbiler og busser uden partikelfilter ikke køre i Aalborg Midtby. Står det til politikerne, skal også personbiler fremover være omfattet af de skrappe miljøkrav, men det vil skræmme kunderne væk, lyder det fra midtbyens butikker.
Jes Asmussen har travlt med dagens ordrer. Der er nemlig godt gang i hans fotoforretning Click på Boulevarden. Men ligesom de øvrige butiksejere her i Aalborg Midtby frygter han, at byrådets nye miljøforslag vil betyde færre kunder.
- Hver gang, vi lægger hindringer i vejen for vores kunder, har det betydning for omsætningen, og det vil vi hver gang kunne måle, siger Jes Asmussen, formand i Aalborg City.
Forslaget, som de forretningsdrivende frygter for, blev stemt igennem af et enigt byråd mandag aften. Ifølge Jan Nymark Thaysen (V), der er rådmand i By og Land i Aalborg Kommune, blev udfaldet en realitet, fordi partikelforurening er den farligste type af luftforurening, vi har herhjemme, og det koster på sundheden hvert eneste år, lyder det.
Delte meninger
I dag er det ulovligt for dieseldrevne lastbiler, varebiler og busser uden partikelfilter at køre ind i miljøzonen i Aalborg Midtby. Her er tale om området fra Østre Allé ved Vejgård og hen til Kong Christians Allé i Vestbyen. Med det nye forslag må heller ikke personbiler uden partikelfilter køre her. Det drejer sig om 2.700 biler i Aalborg Kommune og 77.000 på landsplan.
På gaden i Aalborg er der delte meninger om, hvorvidt det er en god idé at sende dieselbilerne ud af midtbyen.
- Jeg synes, det er helt fint. Der kan nemt blive for meget os og forurening. Så det er godt, de kommer væk, siger Bente Jepsen fra Nibe.
Modsat mener Poul Henning Knudsen fra Nørresundby og Arne Lybæk fra Aalborg, at det er et problem.
- De kører sikkert i City Syd (Aalborgbydelen Skalborg, red) i stedet. Der er masser af p-pladser og forretninger, så man ødelægger forretningslivet i Aalborg, siger førstnævnte, inden Arne Lybæk følger trop.
- Det er en god idé teoretisk set, men jeg er nervøs for, at den er urealistisk, for jeg er bange for, at byen lukker ned.
Frygter folk bliver væk
Ønsket om en renere og sundere by støtter man op om i Aalborg City-forening. Men det kan og bør gøres med respekt for erhvervslivet, lyder det.
- Jeg frygter, vi lægger hindringer i vejen for vores kunder med konkret ærinde i midtbyen. Shopping og hygge skal vi nok klare, men til hverdag har vi brug for at få kunderne ind, og det kan blive en udfordring, hvis tiltaget bliver vedtaget, siger Jes Asmussen.
Rådmand for By og Land i Aalborg Kommune tror ikke, butiksejernes frygt for at miste kunder bliver til virkelighed.
- Jeg tror, at det er et fåtal, der vil fravælge midtbyen på grund af det her. Dengang der kom et forbud med gulpladebilerne satte det gang i en udskiftning. Jeg kender mange, der var ude at skifte deres bil, så det virker adfærdsregulerende, når vi kommer med sådan noget her, siger Jan Nymark Thaysen.
Hos Enhedslisten forstår man godt butikkernes frygt for kundeflugt. Men folkesundheden er nu engang det vigtigste, lyder det.
- Jeg synes, vi skal prioritere menneskers sundhed og sikre, at vi undgår at blive udsat for unødig partikelforurening. Og så synes jeg, at vi skal vi arbejde på at sikre gode muligheder for at komme ind i byen og rundt i byen, men på en måde hvor vi reducerer afhængigheden af at have en bil, siger Per Clausen, rådmand for Klima og Miljø i Aalborg Kommune.
Forslaget skal nu i høring i otte uger. Bliver det vedtaget, forventes det at træde i kraft 1. oktober 2023.