LIGE NU:

Coronanedlukning får ejere af løbebutik til at sætte farten op

Da coronapandemien ramte Danmark og tvang butiksejere til at lukke for al handel i fysiske butikker, valgte ejerne af Runners Lab at satse på en mere digital fremtid for butikken. Det valg er de glade for i dag.

De to forretningspartnere i Runners Lab stod ved en skillevej, da coronapandemien ramte landet. Enten kunne de spare og skære i deres udgifter, eller også kunne de kunne satse og prøve noget nyt. 

De valgte det sidste, og det betød, at butikken ville tilbyde kunderne en videosamtale, når de handlede på hjemmesiden. Det satte for alvor skub i butikkens udvikling, der har oplevet en markant stigning i omsætning og sidenhen har måtte ansætte mere personale.  

- Vi havde allerede inden corona snakket om, at vi gerne ville være mere tilgængelige online, men coronapandemien skubbede lige vores planer tre-fire år frem i tiden, siger Peter Mousten, som er medejer af Runners Lab i Aalborg.

Peter og Kasper er under nedlukningen begyndt at videochatte med deres kunder, og det er gået over al forventning.
Peter og Kasper er under nedlukningen begyndt at videochatte med deres kunder, og det er gået over al forventning.
Foto: Vibe Aagaard

Videochat-funktionen, som de tilbyder på hjemmesiden, betyder, at personalet har mulighed for at fremvise sko og tale med kunderne nærmest, som var de fysisk tilstede i butikken. Og det er gået over al forventning.

- Jeg var selv skeptisk i starten for, hvordan er det lige, man kan sælge en sko uden at kunden er der og man kan se foden? Men vi har haft vanvittig travlt i forhold til, hvad vi er vant til. Vi har ligget vandret ligesiden, siger han. 

Nød lærer nøgen kvinde at spinde

Sådan lyder et gammelt ordsprog, og det gør sig også gældende, hvis man ser på, hvordan nogle butikker har klaret sig igennem coronapandemien og alt, hvad den har ført med sig af nedlukninger og restriktioner. 

- Onlinesalget har fået et kolossalt boost under corona af nødvendighed. vi har været nødt til at handle meget online, og mange af butikkerne har også været nødt til at opfinde måder, hvorpå de har kunnet sælge til deres kunder online, siger Lars Funck, som er udviklingskonsulent og ekspert i e-handel ved UCN. 

Han forklarer, at noget af onlinehandlen formentlig vil forsvinde, når samfundet igen åbner op, men at en hel del af det vil forblive, fordi coronapandemien egentlig bare har sat skub i en udvikling, som allerede var igang. 

Peter Mousten og Kasper Nielsen er ikke i tvivl om, at fremtiden ligger i digitaleløsninger, og det har gjort, at de også kan yde en god service til de kunder, der ikke lige bor i Aalborg omegn. 

- Man får jo en vaskeægte relation, når man kan kigge hinanden i øjnene. Også selvom at det er igennem en computerskærm, siger Peter Mousten.