Create Jam: Spiludviklere fik to døgn til at skabe et computerspil
Foto: Thomas Kring
På to døgn har 22-årige Emil Valentin været med til at udvikle et spil om hamstre og gæs i rummet.
Skab et computerspil på 48 timer. Dén udfordring tog knap 100 jyske spiludviklere op, da de i weekenden deltog i konkurrencen Create Jam, hvor det gælder om at lave det bedste computerspil på to døgn.
Musikken lyder som de gamle arkadespil med hæse bip. På skærmen kører et computerspil, hvor en hamster skal undslippe nogle gæs i rummet. To døgn er gået, siden arrangementet Create Jam blev skudt i gang fredag eftermiddag. Her mødes spiludviklere fra hele Jylland online for på én weekend at udvikle det bedste spil.
- Det er bare de kreative idéer, der popper ud. Så var der en, der sagde: Hvad nu, hvis det var gæs, der styrede de her skibe? Så tænkte jeg: Den går vi med. Du har lov til at være kreativ, og kan bygge en lille verden op fra bunden af, siger Emil Valentin, der er en af deltagerne til Create Jam.
22-årige Emil Valentin læser medialogi og har været på deltagerlisten på det halvårlige arrangement flere gange.
- Til dels for at øve mig i programmering og design, og så fordi, jeg synes, det er sjovt at være med til sådan nogle her events.
Om Create Jam
- Create Jam er et 48-timer langt game jam, hvor opgaven er at lave spil-prototyper
- Der er udviklet over 130 spil-protyper ved Create Jam igennem årene
- Create Jam arrangeres af frivillige studerende og spilentusiaster i Aalborgs spilmiljø
- Create Jam er ved sin 11. udgave, og startede i forår 2016
Erfaring og øvelse
Frederik Becker er en af arrangørerne bag weekendens arrangement. Han håber, at weekendens arrangement, på trods af at det kun holdes online på grund af corona kan give et netværk, færdigheder og at nye kan komme ind i spiludvikling.
- Jeg bliver bare imponeret gang på gang over, hvad de kan finde på. Det kan give rigtig meget til mange unge udviklere og mange studerende, fordi de kan mødes på tværs af hinanden og finde samarbejdspartnere i fremtiden. Samtidig kan de have det sjovt på en weekend og blive udfordret.
For Emil Valentin handler det om, at han gerne vil have mere erfaring og øvelse i af udvikle spil. Efter endt programmering, gør han status på weekendens udfordring.
- Jeg synes, det er gået meget godt inden for den tidsramme, vi har haft. Der er et par fejl, jeg ikke vil tale om, som godt kunne have været fikset, selvfølgelig, men hvad spillerne ikke ved, har de ikke ondt af.
Vinderen af årets spil blev spillet NanoHive. Her spiller man som en flok hvide blodlegemer der skal rense en krop.
Kunne du tænke dig at prøve alle 16 spil fra dette Create Jam så kan du finde dem her.