Efter overgreb og voldtægter: Derfor kører Steiner rundt med nyt mærkat
Vognmand Steiner Berntsen hilser det nye mærkat velkommen.
Der skal være et øget fokus på tryg- og sikkerhed i taxier landet over.
Steiner Berntsen kører taxa i Aalborg, og det har han gjort i snart halvandet år. Han har læst og hørt om de sager, der har været i både Aalborg og resten af landet de seneste år, hvor taxachauffører har begået seksuelle overgreb mod kunder.
- For det første er det helt ødelæggende for hele taxa-forretningen. Det er rigtig skidt, man har nogle kolleger, der kan finde på sådan noget. Det er helt ubegribeligt, siger Steiner Berntsen.
Steiner Berntsen kører med Dantaxi-logoet på bilen, og derfor er han en af de 200 nordjyske Dantaxi-vognmænd, som har fået et nyt mærkat klistret på bilen.
- Mærkatet i sig selv gør ingen forskel, men der er fokus på det, vi italesætter det, og vi viser, vi tager nogle initiativer, siger Steiner Berntsen.
Ren straffeattest
Det er brancheforeningen for taxachaufførere, Dansk PersonTransport, der har igangsat en ny kampagne - Tryg Taxi - der skal øge trygheden for kunderne i taxierne. Derfor er der lavet ti principper, som vognmænd og taxiselskaber skal overholde for at være med i kampagnen.
- Når der har været nogle sager, som der har været de seneste år, så synes vi, det er vigtigt, at det er sikkert at køre taxa, siger Hendrik Larsen, der er chef for vognmandsrekruttering hos Dantaxi.
Se hele indslaget her:
Blandt andet lyder principperne, at alle vognmænd skal have en ren straffe- og børneattest, og taxiselskaberne er forpligtet til at lave en behandling af en klage indenfor to dage. Samtidig er der nultolerance over for krænkelser, og man er fortid som taxachauffør, hvis man bliver indblandet i en krænkelsessag.
- At køre taxa i Danmark er trygt. Vi vil gerne gøre det klart, at det er en tryg oplevelse, siger Hendrik Larsen.
Steiner Berntsen nyder en hverdag med massevis af snakke med forskellige mennesker. Også nu, hvor han kører rundt med et 'Tryg Taxi'-mærkattet.
- Jeg synes, det er et rigtig godt initiativ. Jeg synes, det er vigtigt, at folk kan regne med, de kan komme trygt hjem. Og også for de forældre, der har sendt sine unge mennesker i byen, at de kan regne med, at de får deres børn hjem igen, siger Steiner Berntsen.
Med det nye mærkat er håbet, at der de kommende uger skal køres massevis af glade julefrokost-gæster hjem.
- Min kone rejser til De Kanariske Øer på mandag, fordi jeg skal arbejde hele tiden. Så nu har jeg sendt hende ud af byen, og så har jeg frit lejde til at køre og tjene nogle penge til den slunkne kasse, slutter han med et smil.
De ti principper bag tryg.taxi
1. Krav om ren straffeattest ved tilslutning
Ved tilslutning til taxiselskabet skal alle chauffører være i besiddelse af en privat straffeattest uden afgørelser samt børneattest uden anmærkninger.
2. Løbende krav om ren straffeattest
Chauffører skal opfylde kravet om straffeattest uden afgørelser, jævnfør bestemmelserne i tryg.taxi kodekset, så længe de udfører taxikørsel for det selskab, de er tilsluttet.
3. Introduktion til kundebetjeningspolitik
Chauffører skal ved tilslutning modtage og gennemgå selskabets politik for kundebetjening, herunder f.eks. retningslinjer om krænkelser i taxien.
4. Foranstaltninger under ansættelse
Selskaberne skal gennemføre regelmæssige kontroller, stikprøver eller andre foranstaltninger for at sikre, at chaufførerne fortsat lever op til selskabets krav.
5. Forebyggelse af krænkelser
Selskaberne skal iværksætte en kontinuerlig forebyggende indsats mod krænkelser gennem uddannelsesmateriale, kurser, nyhedsbreve, plakater og andre værktøjer.
6. Hurtig og grundig sagsbehandling
Selskaberne forpligter sig til at behandle alle sager om dårlig kundebetjening og krænkelser grundigt samt at tilstræbe, at kunden har en fast kontaktperson gennem hele processen i alvorlige sager.
7. Påbegynde sagsbehandling inden for to hverdage
I sager, der vedrører krænkende adfærd, er taxiselskabet forpligtet til at påbegynde behandling af sagen inden for to hverdage
8. Indberetning til Færdselsstyrelsen
Selskaberne indberetter chauffører, der efter selskabets opfattelse har handlet i strid med god skik i branchen, til Færdselsstyrelsen.
9. Anmeldelse til politiet
Sager, herunder krænkelsessager, som vurderes at være overtrædelser af straffeloven, skal anmeldes til politiet, og Færdselsstyrelsen skal orienteres om anmeldelsen.
10. Nultolerance over for krænkelsessager
Chauffører suspenderes i tilfælde af krænkelser og udelukkes fra fremtidig kørsel ved bekræftede krænkelsessager.
Kilde: Tryg.taxi.