Bandlyser mobiltelefoner: - Det øger trivslen blandt eleverne
Foto: Vibe Rosenkrantz Aagaard
Emma Rye (tv) og Pi Werning (th) synes det er ok med mobilfri-studiestart, men de glæder sig til, de tre uger er overstået.
Aflever mobilen. Sådan lød beskeden til de nye 1.g'ere på Aalborg Handelsgymnasium.
På Aalborg Handelsgymnasium må de nye 1.g'ere klare sig igennem skoledagen uden deres mobiltelefoner. I hvert fald i de første tre uger. Mobilforbuddet er indført i håbet om at styrke det sociale sammenhold og dermed højne trivslen blandt de nye elever.
Forsøgsordningen falder ikke udelukkende i god jord blandt de nye elever.
- Vi er vant til at have den i hånden hver gang, vi lige har lidt fritid, så det er underligt. Men det virker også til, at man snakker bedre sammen, og at man samler sig mere, når man ikke har mobiltelefonen, siger Emma Rye, der går i 1.g på Aalborg Handelsgymnasium.
Undervisningstiden på Aalborg Handelsskole er mobilfri og har været det i nogle år, men eleverne plejer at have adgang til deres mobiltelefoner i frikvartererne. Men de næste tre uger skal eleverne aflevere mobiltelefonerne om morgenen, og så får de dem først tilbage, når skoledagen er forbi.
Vigtige fællesskaber
På Aalborg Handelsgymnasium bandlyser man mobiltelefonerne for at sætte det sociale i fokus.
- Vi befinder os i en tid, hvor mange unge mennesker kæmper med ensomhed, og derfor er det vigtigt, at vi understøtter de her forskellige fællesskaber. I sidste ende får det også en positiv betydning for det faglige, siger Bramer Sørensen, der underviser 1.g'erne i virksomhedsøkonomi.
Han synes også, det virker til, at eleverne er hurtigere til at komme ind på livet af hinanden, fordi mobiltelefonen ikke er tilstede.
- For nogle af de unge bliver mobiltelefonen noget, man kan gemme sig bagved. Derfor er det bare nemmere, når muligheden ikke er der, fortæller gymnasielæreren.
En god lektie til senere
Mobilfri-skoletid har en effekt her og nu, men det giver også eleverne en læring med i bagagen til senere i livet, fortæller Rikke Christoffersen, der er direktør ved Aalborg Handelsskole.
- Når de unge mennesker på et tidspunkt er færdige her, skal de ud på en videregående uddannelsesinstitution, og senere skal de ud på arbejdsmarkedet. Der forventes det også, at man er i stand til at lægge mobilen væk i løbet af dagen, siger hun.
I første omgang er mobilfri-skoledag en forsøgsordning. Når de tre uger er forbi, skal elever og lærere evaluere på forløbet, og derefter vil de finde ud af, om det er noget, der skal blive permanent.
- Det kan være, de får den tilbage. Det kan også være, at eleverne finder ud af, at det måske føles meget godt, og så kan vi jo udvide forsøgsperioden, siger Rikke Christoffersen.
Selvom eleverne godt kan se fordele ved, at de afleverer mobiltelefonerne, er de ikke vilde med tanken om, at det skulle blive en permanent ordning.
- Her i starten, hvor ingen af os kender hinanden, er det rart, at vi får snakket med hinanden, men det bliver alligevel fedt nok, at vi får mobilen tilbage efter tre uger, siger Pi Werning, der går i 1.g på Aalborg Handelsgymnasium.
En af klassekammeraterne stemmer i.
- Jeg ville ikke synes, at det var særlig fedt, hvis jeg ikke kunne have min telefon på mig i tre år. Det er bare en fast del af en. Man har den altid på sig, siger Jacob Grynnerup.