Droner lukker luftrummet: Redningshelikopter kunne ikke lette
Foto: Per Frank Paulsen / TV2 Nord
Dronealarmen hos Flyvestation Aalborg har bimlet og bamlet på det sidste. Og det har store konsekvenser for flytrafikken.
21 gange på 24 dage. Det er optællingen for dronealarmerne i kontroltårnet ved Aalborg Lufthavn. I 17 af de 21 tilfælde har det ført til en lukning af luftrummet i en periode.
Da flyvestationen er militært område, er der særlige regler for luftrummet, og dermed også særlige regler for flyvning med droner.
Indenfor to kilometer fra flyvestationen er det helt forbudt at flyve, mens man mellem to og otte kilometer derfra må flyve op til 40 meters højde – vel at mærke målt fra landingsbanen.
Derfor er der flere adresser i Aalborg, hvor man slet ikke må sætte en drone i luften, da man allerede befinder sig 40 meter over landingsbanen.
I går var det en drone i 150 meters højde ved Honnørkajen, der satte alarmen i gang. Mens det i eftermiddag var en dronepilot ved Musikkens Hus, der blev fanget i Forsvarets overvågningssystem.
- I sidste ende er bekymringen jo, at vi får et sammenstød mellem et luftfartøj og en drone, siger Bjarne Hoffmann, driftschef ved Naviair, der driver kontroltårnet på flyvestationen.
Et lukket luftrum har konsekvenser
Hvis luftrummet lukkes i længere tid skaber det flere udfordringer.
- Der er jo store økonomiske konsekvenser for flyselskaberne, hvis de ikke kan lande. Det er ikke billigt, og vi ved ikke hvor lang tid, vi bliver nødt til at lukke vores kontrolzoner. Heldigvis har vores lukninger ikke været langvarige endnu, påpeger driftschefen fra kontroltårnet.
- Forrige uge havde vi en redningshelikopter, der ikke kunne komme i luften, fordi luftrummet var lukket, og det er super kritisk, fortæller major og chef for operationssektionen på Flyvestation Aalborg, Lars Bo Jensen.
I det konkrete tilfælde måtte redningshelikopteren vente i fem minutter, inden luftrummet igen var åbnet.
Majoren peger på, at man i det fleste tilfælde går med et forsigtighedsprincip.
- Man kan aldrig være for forsigtig med fly. Flyvesikkerhed er vores største prioritet, det er det både indenfor hegnet, men også ude ved de civile.
Overblik over regler for droneflyvning
Læs dronens brugermanual
Orienter dig om, hvor du må flyve og ikke må flyve på www.dronezoner.dk
Ingen flyvning uden tilladelse indenfor 2 kilometer fra militærlufthavn
Max. højde uden tilladelse indenfor 8 kilometer fra militærlufthavn: 40 meter over landingsbane
Tegn en droneforsikring
Tag det korrekte dronecertifikat
Max. højde: 120 meter over jordniveau
Hold sikkerhedsafstand på 1:1 af flyvehøjden (50 m højde=50 m afstand)
Flyv aldrig udenfor synsvidde
Flyv ikke over mennesker eller forsamlinger af mennesker
Flyv ikke over offentlige veje, hvor hastighedsgrænsen er over 70 km/t.
Du skal have lov til at flyve over folks private grund, hvis den er omkranset af hegn, hæk og mur
Hvis der ikke er hegn, hæk eller mur, må du ikke flyve tættere på bygninger end 2,5 meter
Kilde: Trafikstyrelsen.
En af årsagerne til de mange alarmer i oktober er en omfattende opdatering af overvågningssystemet, der skal fange dronerne.
- Efter opdateringen, kan vi se mere, og vi kan få mere specifik data ud, så vi kan se, hvor dronen er, lyder det fra presseofficer Morten Valentin, der medgiver, at man opdager flere droner nu, end man gjorde før opdateringen.
Tidligere har man i Aalborg haft færrest dronealarmer blandt landets militærlufthavne. Efter opdateringen er det dog vendt op og ned, så den nordjyske lufthavn har flest.
Presseofficeren afviser dog, at det kun skyldes opdateringen.
- Dels er vi blevet bedre til at se dronerne, og dels kan vi også se en stigning i salget af droner. Så der er generelt flere droner i brug.
Nordjyllands Politi er tidligere kommet med en opfordring om at sætte sig ind i reglerne, inden man sender dronen i vejret. Samme indstilling er der i kontroltårnet.
- Hold dig mere end 2 kilometer væk og hold dig under 40 meter, slutter driftschef Bjarne Hoffmann sin bøn til dronepiloterne.
Se indslaget nedenfor: