Foto: Christian Henriksen

02:02

1 af 2

Elever prøver fremtidens undervisnings-værktøjer

Eleverne fra syvende klasse på Gug Skole og skoleelever fra fire andre europæiske lande fik torsdag et indblik i det, der kan blive fremtid i klasselokalerne. De var på besøg i UCN's nye Makers Space og prøvede kræfter med både 3D-printere og Virtual Reality.

Der blev tænkt, kreeret og diskuteret til den store guldmedalje, da elever fra syvende klasse på Gug Skole ved Aalborg sammen med udvekslingselever fra Polen, Slovakiet, Portugal og Tyrkiet torsdag besøgte University College Nordjyllands nye eksperimentatium, Makers Space.

- Det er jo oplagt at tage dem med op i det nye Makers Space, hvor der er fokus på at kreere og samarbejde, og prøve at lave nogle ting og gøre dem om igen og se, hvordan vi kan gøre det bedre, siger Henriette Hjelm Hansen, IT- og engelskkonsulent ved UCN.

Makers Space er den nye legeplads for de lærerstuderende på UCN. Her får de lov at øve sig i et bruge ny teknologi, som kan blive en del af fremtidens undervisning i de nordjyske klasselokaler. Torsdag er skoleeleverne inviteret inden for, og de får blandt andet lov til at bygge modeller, som 3D-printeren kan udskrive som fysiske genstande i plastic.

- Vi sidder og prøver at lave et navneskilt. Jeg synes, det er meget sjovt og meget specielt, og jeg har ikke rigtig prøvet det før. Det er også lidt svært, siger Rikke Galsgaard, der går i 7.b på Gug Skole.

Eleverne kommer rundt i flere forskellige værksteder. Og de får blandt andet også lov at prøve et par Virtual Reality-briller. Det ligner måske bare sjov og spas, men teknologien kan være et af fremtidens undervisningsværktøjer.

- Det er jo en sjovere måde at lære på, men jeg tror, at der er mange gode og nyttige ting, som man kan bruge i fremtiden, siger Frida Bach Christensen, som også går i 7.b på Gug Skole.

- Der er rigtig meget læring. For eksempel i 3D-print kan man lave prototyper på mange ting og afprøve dem. Man kunne have et broprojekt, hvor man taler matematik og prøver, hvad kan den holde til. 'Nå, så skal jeg have bygget noget mere på, for at den kan holde'. Man kunne se nogle film, hvor broerne styrter sammen og have et projekt omkring det, siger Henriette Hjelm Hansen.

UCN's koncept hedder "Innovation by motivation" og eleverne og deres lærere kan godt tage det med sig tilbage til skolerne, selvom der måske ikke er råd til at anskaffe sig 3D-printere og Virtual Reality-briller.

- Egentlig kunne man gå i gang i morgen med noget af det. Man kan jo sagtens bare kreere noget med pap og papir og behøver ikke de fine ting, siger Henriette Hjelm Hansen.