Foto: Mogens Jørgensen

Elløbehjul i Aalborg: En succes - men regelstramning kan være på vej

Udlejning af elløbehjul i Aalborg har været en succes den første halvanden måned, men brugerne skal være bedre til at aflevere køretøjerne de rigtige steder, lyder det.

Elløbehjul er blevet en fast del af gadebilledet – også i Aalborg. Her lancerede kommunen i samarbejde med virksomheden VOI udlejning af 100 elløbehjul 11. november. Og indtil nu er erfaringerne i den første halvanden måned positive.

- Overordnet må det betegnes som en succes. De seneste tal, jeg har fået, lyder på, at der er registreret 12.000 ture på de her 100 løbehjul, og det må betegnes som en succes, siger Hans Henrik Henriksen, rådmand i By- og Landskabsforvaltningen i Aalborg Kommune (S).

Faktisk viser seneste tal, at det går endnu bedre, end rådmanden forventer. VOI oplyser, at der er registreret 15.955 ture på udlejningsløbehjulene i Aalborg. Det svarer til knap 420 ture per dag.

Så meget er løbehjulene i Aalborg brugt

  • VOI har registreret 15.955 ture siden 11. november 2019 til og med 18. december 2019.
  • Det svarer til ca. 420 ture fordelt på de 100 udlejningsløbehjul pr. dag.
  • Den gennemsnitlige brugstid er ni minutter og 41 sekunder. 

 

De mest populære start-destinationer er:

  1. Aalborg Station/Kennedy Arkaden
  2. Nytorv / Friis Shopping Center
  3. Østerågade
  4. Vesterbro / Borgergade

 

De mest populære slut-destinationer er:

  1. Nytorv / Friis Shopping Center
  2. Aalborg Station/Kennedy Arkaden
  3. Østerågade
  4. Vesterbro / Borgergade
Se mere

Nyt lovforslag skal modvirke løbehjul, der flyder

Det koster 15 kroner i opstartsgebyr at låne et løbehjul i Aalborg og herefter 1,50 krone i minuttet. Returnerer man løbehjulet i særligt markerede områder – såkaldte ”hubs” - som vises på den tilhørende app, får man 10 kroner retur.

Tilbagebetalingsmodellen fra Aalborg skal modvirke, at brugerne stiller løbehjulene vilkårlige steder i gadebilledet – eksempelvis midt på fortov eller langt væk fra de ønskede zoner. Alligevel oplever Aalborg Kommune, at løbehjulene står uhensigtsmæssige steder i gadebilledet.

- Vi kan jo godt se, at nogle af løbehjulene har bevæget sig væk fra midtbyen, hvor det er intentionen, at de skal holde. Og så har de stået og flydt på nogle fortov, hvor de måske har holdt lidt i vejen for cyklende og gående, siger Hans Henrik Henriksen.

Tilbagebetalingen af opstartsgebyret betyder dog, at problemet ikke har samme omfang som i eksempelvis i København, lyder det fra rådmanden.

Men løbehjul, der flyder i danske byer, er alligevel så stort et problem, at trafikminister Benny Engelbrecht i dag foreslog en lovændring

- Særligt i København, men også i andre byer, hvor der er udlejning af elløbehjul, har der været udfordringer med, at de ligger og flyder i gaderne. Man kommer gående og er ved at falde over et elløbehjul, som ligger henkastet. Det skal være slut. Vi skal have sikret, at der er ordentlige rammer for det, siger trafikminister Benny Engelbrecht (S). 

Kommuner kan fjerne løbehjul – på udlejers regning

Lovforslaget indebærer blandt andet klarere regler for, hvor løbehjulene må og ikke må parkeres. Der lægges samtidig op til, at kommunerne – på udlejningsfirmaernes regning - skal have lov til at fjerne køretøjer, der står parkeret forkerte steder.

OK lyder det fra udlejningsfirmaet VOI:

- Vi hilser de nye reguleringer velkommen. Så det er vi meget glade for. Vi tror, at vejen til en organiseret by er både regulering, plads til ”mikro-mobilitet” men også dialog på både nationalt og lokalt niveau.

- Nu må vi se, hvordan reglerne bliver i de enkelte byer. Men vi har gode erfaringer fra byer og kommuner som Stockholm og Marseille, så vi synes, at det er ok, siger Eric André, Nordisk landechef i VOI Technology.

Færdselsregler for el-løbehjul:

  • Du skal være fyldt 15 år (Nogle udlejningsfirmaer kræver 18 år). 
  • Du skal følge cykelreglerne. Dvs. du skal køre på cykelstien, hvis der er cykelsti og følge cyklistsignaler og -skiltning..
  • Du må ikke køre på fortovet, på gangstier eller i fodgængerfelter.
  • Du skal give tegn ved sving og stop.
  • Der må kun være én person på løbehjulet.
  • Du skal køre med lys på hele døgnet.
  • Promillegrænsen er 0,5 og der er nulgrænse for ulovlige stoffer.

Kilde: Rådet for Sikker Trafik

Aalborg Kommune har haft to embedsfolk på visit hos Transportministeriet for at fremlægge den aalborgensiske model. Samtidig har man fremlagt ønsker til eventuelt nye regler på området. Nu vil Kommunen overveje, om der skal strammes op i det aalborgensiske gadebillede.

- Nu gransker vi det (lovforslaget, red.) og ser, om der er brug for at lave noget og lave nogle tydeligere markeringer af, hvor løbehjulene skal være. Det er jo noget af det, forslaget giver os en mulighed for, siger Hans Henrik Henriksen.

TV2 Nord har i dag været i kontakt med Nordjyllands Politi. De har ikke et samlet overblik over antallet af sager, hvor løbehjul er implicerede. Men de betragter ikke de eldrevne køretøjer som et større problem for nuværende.

02:01

Se indslaget om elløbehjulene i Aalborg.

Luk video