Engineering Day: Elever tænker ud af boksen
Tirsdag morgen var en rigtig spændende dag, at vågne op til for elever med en opfinder i maven. Dem var der mange af på Gandrup Skole.
- Jeg er lykkelig for dagens forløb, siger Bjarne Kodahl, lærer på Gandrup Skole.
Det er store ord, men læreren, der til daglig underviser de to 7. klasser i naturfag er imponeret, da han ser elevernes opfindsomhed på Engineering Day. Det er en dag, hvor det handler om at tænke ud af boksen
- og det var nøjagtig, hvad 56 elever fra Gandrup Skole fik til opgave i dag.
De har alle sammen sagt ja til at deltage i det landsdækkende projekt, som har fået navnet Engineering Day. Det handler om at udvikle og teste praktiske løsninger, for eksempel, hvordan man øger sikkerheden på en skolevej.
Lucca Khalil Nielsen har set frem til, at deltage.
- Jeg kan godt lide at løse problemer og gøre dem færdig, siger hun.
Hun og to klassekammerater udvikler en alarm, der kan gøre bilister opmærksomme på, at der er gående eller cyklende i trafikken, når det er mørkt.
- De skal bare have lov til at fuldføre ideen. Jeg har ja-hatten på, siger Bjarne Kodahl.
Om det så er lærerens bil, der skal bruges i forsøget, så siger han ja, og bakker sin blå bil ind i skolegården, så alarmen kan testes.
- Nøglerne beholder jeg dog, siger han og griner.
Alarmen testes, og den virker i første forsøg.
Over hele landet
Cirka 850 lærere fra over 600 skoler har tilmeldt deres elever Engineering Day, der i år indeholder opgaven ”Gør skolevejen sikker”. Projektet er udviklet til 4. - 6. klasse på mellemtrinnet, men også mange elever i 7- 9. klasse i udskolingen deltager i projektet om skolevejen.
Tankegangen er, at lade eleverne prøve kræfter med ingeniørernes arbejdsmetode med at undersøge, få idéer, konkretisere, konstruere og forbedre. Eleverne skal bruge både matematik og naturvidenskab som kreative værktøjer til at finde en løsning, der kan forbedre trafiksikkerheden. De får erfaring med og viden om brug af sensorer og om programmering.
- Mange elever har svært ved at se, hvad de skal bruge matematik og naturfag til i den virkelige verden. På Engineering Day får de lov til at bruge fagene til at løse en helt konkret udfordring tæt på deres egen hverdag. Vi håber, at det øger begejstringen for fagene, og måske endda får nogle til at overveje at vælge den naturvidenskabelige vej senere i livet, siger Ghita Wolf Andreasen, direktør i Engineer the Future, der sammen med Naturvidenskabernes hus arrangerer Engineering Day for skoleelever i hele Danmark.
Løfter det faglige niveau
Det er tredje år, at der afvikles Engineering Day på danske skoler. Direktør i Naturvidenskabernes Hus, Anders Dahlstrup har noteret sig den store opbakning fra landets lærere:
- Vi kan se, der bliver taget rigtig godt imod tankegangen om at lade sig inspirere af ingeniørernes måde at arbejde på, uanset om udfordringen gælder klima, transport eller it. Vi vil netop gerne bidrage til, at eleverne oplever STEM-undervisningen som vedkommende, inspirerende og lærerig og dermed løfte elevernes læring og det faglige niveau, siger Anders Dahlstrup.
Engineering Day
Engineering Day er en del af Engineering i skolen, som er et samarbejde mellem Engineer the Future, Naturvidenskabernes Hus, Astra og VIA University College. Engineering i skolen er finansieret af Villum Fonden, Industriens Fond, Lundbeckfonden og A.P. Møller Fonden.