Fløj med konkursramt flyselskab søndag - nu skal Lars og Jette selv finde hjem fra Malaga

Aalborg-parret Lars og Jette Nielsen er blandt de nordjyder, der søndag satte sig i et Great Dane-fly med kurs sydpå. Dagen efter gik selskabet konkurs.

Temperaturen er tocifret og begynder med et to-tal, og uden for døren kan man både se og høre vandet. 

Stedet er Malaga, og det, der skulle have været en varm og afslappende ferieuge for Aalborg-parret Lars og Jette Nielsen, skiftede i går mandag pludselig karakter. For flyselskabet, det nordjyske Great Dane Airlines, som parret havde fløjet med, gik konkurs.

- Min bror skrev en besked til mig om, at de var gået konkurs, og jeg troede faktisk først, det var en joke, fortæller Lars Nielsen i telefonen fra Malaga.

- Så gik jeg ind på de danske netmedier og kunne se, at den var god nok. Der var breaking om det.

Stort underskud

Corona-pandemien har sat så store begrænsninger for flyvningerne, at det nordjyske flyselskab Great Dane Airlines måtte bukke under med et underskud for 2020 på 50,6 millioner kroner til virksomheden.

- Vi har kæmpet os igennem den største krise i luftfartens historie, men desværre kan vi ikke fortsætte længere. Vi har i dag indleveret vores konkursbegæring, skriver virksomhedens direktør, Thomas Hugo Møller på sin facebook-profil.

- Det er jo en træls dag. Der er mange mennesker, der er berørt af det. Der var bare ikke nogen anden mulighed, siger indehaver af Great Dane Airlines, Eigild B. Christensen.

Første og sidste gang

Det er første og også sidste gang, at Lars og Jette Nielsen flyver med Great Dane Airlines. 

Og da parret selv har stået for rejsen - og altså er gået uden om at booke gennem et rejsebureau, så er der umiddelbart ingen hjælp at hente i forhold til turen tilbage nordpå.

- Vi skal nok komme hjem igen, lyder det fra Lars Nielsen, der til dagligt arbejder som salgschef for TV2 i Nordjylland.

- Men hvordan ved jeg ikke lige nu, tilføjer han.

Han og hustruen nåede lige at nyde næsten en hel dag i Malaga, før nyheden om konkursen ramte ferieparadiset, og i første omgang nægtede Lars Nielsen at lade det ødelægge ferien.

- Min første indskydelse var, at det gider jeg ikke bekymre mig om endnu, vi var lige landet, fortæller han og tilføjer:

- Men jeg må nok hellere bare se at få fat i et par billetter hjemad i en fart - eventuelt over København, så vi kan nyde resten af ferien.

Ingen respons fra firmaet

Lars Nielsen er dog skuffet over, at flyselskabet slet ikke har givet lyd fra sig. Han er godt klar over, at der træder særlige omstændigheder i kraft i forbindelse med en konkurs, men han efterlyser serviceoplysninger.

- Det ville have været nemt for dem lige at sende en mail og sige tak, fordi vi rejste med dem, hvor de lige forklarede situationen. Ja, det synes jeg selv ville have været god kundeservice, siger Lars Nielsen, der har et bredt kendskab til området gennem sit arbejde.

Ejer: Jeg har det skidt med det

- Jeg har det skidt med, at vi har måttet begære selskabet konkurs. Det er omkring 80 arbejdspladser, der går tabt, lydet det fra ejeren af Great Dane Airlines, Eigild Christensen i en telefon til TV2 Nord.

- Vi var nødt til at trække stikket. Vi må erkende, at det ikke kan lade sig gøre at drive et flyselskab under en corona-pandemi, tilføjer han.

Hvordan har du det med, at jeres kunder nu ikke kan flyve med jer på de rejser, de har købt?

- De fleste af dem er vores kunders kunder, da de har købt deres rejse igennem et rejseselskab. Derfor er det rejseselskabet, der skal sørge for, at de kommer hjem igen, lyder det fra Eigild Christensen.

Lufthavnsdirektør: Det er enormt trist

Hos Aalborg Lufthavn er direktør Niels Hemmingsen enorm trist over udmeldingen om konkurs, der også rammer lufthavnen. 

- Det er enormt trist, når et selskab går konkurs, fordi det går både ud over arbejdspladser, underleverandører og kunder. Det er særligt trist, når det rammer en “home-base carrier” som Great Dane Airlines, siger han og tilføjer:

- Vi har ikke gjort de endelige økonomiske konsekvenser for Aalborg Lufthavn op endnu. På kort sigt er det de økonomiske konsekvenser af konkursen, vi kigger på, mens det på længere sigt handler om at finde selskaber, der vil tage over for Great Dane Airlines.

Lufthavnsdirektøren sporer dog optimisme på markedet og tror på, at der er andre selskaber, der vil overtage nogle af ruterne. 

- Der venter der os en arbejdsopgave nu, lyder det fra Niels Hemmingsen.

Flyselskabet går konkurs: Her er dine rettigheder

Køber du flybilletter direkte hos et flyselskab, og går dit flyselskab konkurs under din rejse? Så er du dækket af Rejsegarantifonden, hvis følgende tre krav er opfyldt:

  • Din flybillet er med udrejse fra og hjemrejse til en dansk lufthavn.
  • Du kan dokumentere, at du har købt og betalt flybilletten.
  • Flyselskabet, du skulle have fløjet med, er gået konkurs.


Rejsegarantifonden transporterer dig hjem så tæt som muligt på den dato, som din rejse oprindeligt er planlagt til. Køber du selv en ny flybillet hjem, er det ikke sikkert, at Rejsegarantifonden dækker din udgift til flybilletten.

Går flyselskabet konkurs, mens du er afsted, og har du købt din flybillet som del af en pakkerejse? Så skal rejsebureauet sørge for at få dig hjem igen med et andet flyselskab. Du skal ikke selv bestille flybilletter uden at have aftalt det med rejseudbyderen. 

Rejseudbyderen skal give dig ekstra overnatninger på destinationen, hvis det ikke er muligt at rejse hjem den planlagte dag. Hvis rejseudbyderen må afbryde din rejse før tid for at få dig hjem, har du ret til et afslag i prisen.

Se aktuelle instruktioner ved konkurs hos rejsegarantifonden.dk

Kilde: Tænk

Bravo Tours har travlt

En del af de gæster, som Great Dane Airlines skulle have fløjet på ferie, har booket ferien via rejseselskabet Bravo Tours. 

Herfra lyder meldingen, at man har meget travlt med nu at finde nye fly til at fragte rejsende til sydens sol. 

-  Vi er chokerede og dybt berørte. Og vi arbejder lige nu på at få alle vores gæster med andre selskaber, lyder det fra Bravo Tours.

- Det er en kæmpestor opgave, men vi tror på, at det kan løses. Vi finder alternative selskaber i afrejserækkefølge og kontakter vores gæster så hurtigt vi kan, siger Sidsel Nordestgaard, presseansvarlig fra Bravo Tours til TV2 Nord.

Tirsdag morgen er det lykkedes at sende feriehungrende danskere afsted med Jet Time, ligesom Bravo Tours også har aftaler med flyselskabet DAT.

- Vi arbejder lige nu på en løsning med en afrejse fredag og selvfølgelig fremadrettet, men fredagens afgang står lige først for, tilføjer Sidsel Nordestgaard.


Seneste nyt

fra Nordjylland