Forældre flår specielt EM-tøj ned fra hylderne: - Havde de vundet 2-0, havde vi solgt mere
Luksusbaby mærker også til, at EM-feberen raser.
EM-feberen raser i nordjydernes dagligstuer, og det gør den også hos Luksusbaby.
- Fodboldslutrunder er blevet en familiebegivenhed, hvor både børn og begge voksne støtter op. Det er ikke længere kun noget, man ser med øl og vennerne.
Sådan fortæller Morten Grabowski Kjær, som er medindehaver af Luksusbaby, der sælger tøj, udstyr og andet til baby og børn.
For EM-feberen har tag i nordjyderne, og det kommer blandt andet til udtryk ved salg i fysiske butikker og online. Hos Luksusbaby er det især landsholdstøjet til små børn og babyer, der går som varmt brød.
- Der har været en stor interesse for det, og salget plejer at gå hånd i hånd med de sportslige resultater på banen, siger medindehaveren.
Derfor lægger han ikke skjul på, at det havde været bedre med en sejr over Slovenien søndag. Både af hensyn til sporten, men også af hensyn til forretningen.
Selvom et 1-1 resultat heller ikke er helt skidt for forretningen.
- Hvis jeg skal tage salgsbrillerne på, kan vi godt leve med en uafgjort. Men havde de vundet 2-0, havde vi solgt mere, siger Morten Grabowski Kjær.
Stor sportsommer lig med stor økonomi
Og det er ikke kun hos Luksusbaby, at sportsresultater går hånd i hånd med forbrug. Hos Dansk Erhverv er der i hvert fald slet ingen tvivl om, at økonomien vokser, når sportsstjerner spiller.
- Vi ser større ringe i vandet end nogensinde før. Vi er blevet rigere og kan dermed tillade os at skrue op for forbruget, siger Lars Ramme Nielsen, der er direktør for turisme og oplevelsesøkonomi ved Dansk Erhverv, til TV 2.
Men det er en balancegang, når man skal købe lager ind til en slutrunde, som man ikke ved, hvordan ender.
- Sportsresultaterne kommer helt sikkert til at have betydning, og det er godt at have det på lager, men vi skal ikke brænde inde med, lyder det fra Morten Grabowski Kjær, der ikke lægger skjul på, at han nærmest bor i sit landsholdstøj i disse dage.
Og også hjemme hos ham og stifter og medindehaver Ann-Louise Christine Aasted raser fodboldfeberen.
- Vi har fire børn, og vi ser det sammen. Søndag tog vi computeren ud til spisebordet, så vi kunne se fodbold, mens vi spiste. Det er noget, der samler os og nationen, og så giver det et ekstra lag, at det er i Tyskland. Hvis jeg kan skaffe fire billetter, så tager jeg mine børn med ned og ser en kamp, siger Morten Grabowski Kjær, der ikke lægger skjul på, at hele familien ejer landsholdstøj, som de trækker i, når der er fodbold - selv familiens yngste på to år.