Forening bakker op om dyrere parkeringspladser og lavere fartgrænser - men ønsker flere tiltag

Aalborg Midtbys Samråd bakker om en klimahandlingsplan, der vil reducere trafikken i Aalborg. Foreningen mener dog, at der bør iværksættes flere tiltag, end forvaltningen i Aalborg Kommune lægger op til.

Fartgrænsen skal sættes ned til 30 kilometer i timen, og så skal det være væsentligt dyrere at parkere i Aalborg, end det er i dag.

Det er i hvert fald, hvad forvaltningen i Aalborg Kommune lægger op til i det mest vidtgående udkast til en ny klimahandlingsplan.

Målet med initiativerne er at mindske biltrafikken i Aalborg, så Aalborg Kommune kan leve op til målet om at reducere kommunens CO2-udledning med 70 procent i 2030.

Politikerne i byrådet har endnu ikke besluttet, hvilke tiltag der skal sættes i søen, men foreningen Aalborg Midtbys Samråd bakker op om, at der skal gøres noget.

- Vi har med stor interesse studeret det udspil til en klimaplan, som byrådspolitikerne har fået præsenteret, og som allerede har medført en ophedet debat med markante udmeldinger fra både rød og blå blok, siger Jørgen Andersen, der er formand for samrådet.

quote Vi er selvfølgelig enig i behovet for at få renere luft og mindre støj i bymidten, men vores opgave er også at arbejde for en løsning, der sikrer, at midtbyen stadig er fuld af liv

Jørgen Andersen, formand, Aalborg Midtbys Samråd

- Vi har jo hæftet os ved, at det i første omgang er de trafikale forhold, der har været i fokus. Markant højere parkeringsafgifter, en betydelig sænkning af hastighedsgrænserne og indførelse af et emissionsfrit område. Trafikken er vigtig for opnåelse af klimamålet, men mange andre ting spiller også ind, siger samrådsformanden.

Foreslår mere beplantning og flere ladestandere

Aalborg Midtbys Samråd mener dog ikke, at de vidtgående forslag til at nedbringe antallet af biler i det centrale Aalborg kan stå alene. Samrådet påpeger, at det er vigtigt at gøre en indsats for at sikre, at Aalborg har en levende og aktiv midtby med butikker, erhverv, folkeliv og en varieret bolig- og befolkningssammensætning.

- Vi er selvfølgelig enig i behovet for at få renere luft og mindre støj i bymidten, men vores opgave er også at arbejde for en løsning, der sikrer, at midtbyen stadig er fuld af liv, at der er et godt og aktivt butiks- og erhvervsliv. Det vil vi arbejde for, siger Jørgen Andersen.

Samrådet foreslår, at CO2-udledning fra byggeri og erhvervsvirksomheder i midtbyen skal analyseres, og så skal der være fokus på at skabe grønne åndehuller med beplantning.

Derudover foreslår de, at politikerne skruer en mere nuanceret parkeringspolitik sammen, og at der gøres en hurtig indsats for at etablere flere ladestandere til el-biler.

Se indslag om de vidtgående klimaforslag her:


Seneste nyt

fra Nordjylland