Forvirret? Sådan fungerer den nye affaldsordning i Aalborg
Foto: Aalborg Kommune (Arkivfoto)
Aalborg Renovation har indført en ny affaldsordning, og det har ført til forvirring hos flere beboere. Vi har samlet svarene på de mest hyppige spørgsmål her.
Aalborg har per 1. oktober indført en ny renovationsordning, der blandt andet betyder, at der er kommet nye affaldscontainere, affaldsposer og nye dage for tømning. Siden da er der næsten sket en ti-dobling i opkald til Aalborg Renovation fra borgere med spørgsmål til den nye ordning. Vi har besvaret de mest hyppige spørgsmål i artiklen her.
Ændring af hvornår affaldscontainere tømmes
Fremover vil der i det meste af Aalborg nu blive tømt affaldscontainere hver 14. dag, fremfor hver uge, som det tidligere har været. Men borgerne skal ikke være bange for, at der kommer skadedyr i deres affald, nu hvor der går længere mellem afhentningerne, siger sekretariatsleder hos Aalborg Renovation, Rasmus Simonsen.
- Så længe man holder låget lukket på sin affaldscontainer og får bundet posen godt nok, så skulle det ikke være et problem, siger Rasmus Simonsen.
Enkelte borgere vil i starten opleve, at der kommer til at gå længere end to uger, før de får hentet deres affald, men Rasmus Simonsen forklarer, at der blot er tale om enkelttilfælde, og at de to uger imellem afhentning af affald falder på plads henad vejen.
Beboere i Aalborg midtby får dog fortsat afhentet deres affald hver uge.
Find den containerstørrelse, der passer til dig
Som noget nyt er det muligt at få leveret en affaldscontainer i den størrelse, der passer til sin husstand. Der er fem størrelser, og jo større containeren er, jo mere koster den. Vil man gerne have en anden størrelse container, skal man blot kontakte Aalborg Renovation.
Oprindeligt havde man indtil den 1. oktober til at vælge imellem de forskellige størrelser på containere, men siden flere beboere har været forvirrede over ordningen, vil Aalborg Renovation gerne række en hånd ud til de, der vil have en anden størrelse container.
- Borgere, der gerne vil have en anden størrelse affaldscontainer, skal ikke betale for to containere, også selvom de først bestiller en ny her i oktober eller november. Man skal kun betale for den affaldscontainer, man ender med, siger Rasmus Simonsen.
Tjek, hvornår din adresse får tømt affald
Er der andre ting ved den nye affaldsordning, man har spørgsmål til, kan man typisk finde svar på Aalborg Renovations hjemmeside, www.aalborgforsyning.dk/renovation.
På Aalborg Renovations hjemmeside er det også muligt at taste sin egen adresse ind, og se, hvornår affaldscontainerne tømmes, ligesom at man kan tilmelde sig en sms-service, så man får besked, dagen inden affaldet bliver afhentet.
Det er også muligt for borgerne at bruge app'en ”affaldsportalen”, hvor der blandt andet kan ses afhentningsdag for restaffald, åbningstider på genbrugspladser og anden information.
Kan man ikke finde svar på sine spørgsmål på hjemmesiden, skal man ikke tøve med at ringe eller sende en mail til Aalborg Renovation for at få svar. Alle mails bliver taget i rækkefølge, så dem, der har ventet længst, får først svar, forklarer Rasmus Simonsen.
Fakta om den nye ordning for restaffald:
- Cirka 67.000 containere er kørt ud til borgerne i størrelserne 140, 190, 240, 440, og 660 liter svarende til knap 104.000 husstande.
- Der er uddelt 150 affaldsposer til hver husstand – lig med i alt 15.600.000 poser. Aalborg Renovation vil i det kommende år evaluere på poserne – størrelse, kvalitet og funktionalitet.
- Aalborg Renovation har inden 1. oktober modtaget ca. 1.700 henvendelser fra borger, som gerne vil have en anden størrelse container, end den de fik leveret. I de kommende måneder prioriterer vi at få disse containere ombyttet.
- De gamle affaldsstativer er borgernes egen ejendom, og de bestemmer selv, hvad der skal ske med dem. Aalborg Renovation vil senest 1. november komme med en udmelding om tilbud om at hente affaldsstativer og gamle containere hos de borgere, der vil af med dem.