Iværksætter tager produktionen af isterninger til nyt niveau

Først var der metal- og plastikbakkerne. Så kom poserne. Og nu gør en nordjysk opfindelse det endnu smartere at lave isterninger.

For 16 år siden boede den nordjyske iværksætter Kim Jensen i varme Texas. Han var blevet helt afhængig af iskolde isterninger, som han kunne trække i sit store, smarte Amerikanerkøleskab. Og så slog det ham pludselig: Hvad gør jeg, når jeg kommer hjem?!

Svaret blev officielt lanceret 1. november 2017 i en række butikker og på en webshop. Og svaret er: Icebreaker. Det er en beholder, som man fylder med vand. Vandet fordeler sig i 12 kamre, og når vandet er frosset, kan isterningerne drejes ud af beholderen, en efter en eller alle på een gang, hvis de skal i en kande.

Det har taget tre år, en masse udviklingsarbede, prototyper og store investeringer at udvikle Icebreaker, så det var en ganske speciel dag for idemanden.

- Jamen jeg er utrolig stolt og glad. Det er en rigtig stort, siger Kim Jensen, da vi møder ham på Aalborghus Slot. Det er her Icebreaker, som også er firmanavnet, holder til, i øvrigt sammen med en række andre kreative iværksættervirksomheder.

Borean Innovation, som er et privat aktieselskab sat i verden for med riosikovillig kapital "at skabe og udvikle videnbaserede iværksættervirksomheder", har skudt godt fire millioner kroner i Icebreaker. Af een bestemt grund:

- Kim, vil jeg sige. Det er helt afgørende med den rigtige mand og det rigtigte hold. Og så skal den innovative ide selvfølgelig være der. Det skal med andre ord være et produkt, der ikke findes på markedet allerede, siger porteføljechef Peter Ladefoged fra Borean Innovation, der også er bestyrelsesformand i Icebreaker.

Indtil videre er der fem ansatte i firmaet. Der er solgt et par tusind eksemplarer af Icebreaker i butikker, og 3700 er forhåndskøbt via såkaldt crowdfunding, som var den måde, den første finansiering blev skaffet på. Det var folk, der troede så meget på produktet, at de turde købe det via en web-portal, inden det eksisterede. Målet er, at få solgt mindst 10.000 styk inden årsskiftet.

 

Seneste nyt

fra Nordjylland