Iværksætterfirma: - Vi føler os røvrendt af PostNord
Selv om en returforsendelse fra en kunde med dyre Apple Airpods angiveligt er blevet ødelagte under transport, vil Post Nord kun give en meget lille erstatning,
PostNord vil kun give en meget lille erstatning, efter pakke med Apple AirPods er blevet smadret under transport
Selv om en returforsendelse fra en kunde med dyre Apple AirPods er blevet ødelagte under transport, vil Post Nord kun give en lille erstatning.
For nylig fik det lille iværksætterfirma PanzerScreen i Aalborg en pakke med trådløse hovedtelefoner - Apple AirPods - retur fra en kunde. PostNord havde stået for forsendelsen.
Jeg havde aldrig regnet med, at de ikke ville erstatte en pakke, som de har smadret til ukendelighed. Vi føler os godt og grundigt røvrendt
Marc Giversen, direktør, PanzerScreen
- Da postbuddet afleverer pakken, siger han, at pakken ser ud til at have været kørt over. Selv om hovedtelefonerne har været pakket ind i bobleplast, så dur de overhovedet ikke, da vi sætter strøm til dem, siger direktøren i PanzerScreen, Marc Giversen, til TV2 Nord.
68 kroner og 15 øre i erstatning
Med det samme kræver PanzerScreen erstatning af Post Nord. I forventning om at få de 1.498 kroner eksklusiv moms tilbage, som de har refunderet kunden for de to sæt Apple AirPods. PostNord accepterer at give erstatning på 68 kroner og 15 øre.
- Vi har givet 70 kroner i porto, så ikke engang portoen er dækket ind af erstatningen. Jeg havde aldrig regnet med, at de ikke ville erstatte en pakke, som de har smadret til ukendelighed. Vi føler os godt og grundigt røvrendt, siger Marc Giversen.
TV2 Nord ville gerne have stillet følgende spørgsmål til PostNord:
- Hvorfor kun en erstatning på 68 kroner og 15 øre? Hvordan når I frem til det?
- Hvorfor ikke give erstatning efter hvad det ødelagte indhold af pakken er værd, når den har fået et ordentligt tryk?
- Hvorfor giver I erstatning efter hvad en pakke vejer, og ikke efter værdien af indholdet?
PostNord lang tid om at svare
Efter mere end en uges betænkningstid har PostNord meddelt, at man ikke ønsker at stille op til interview om sagen. PostNord har dog sendt følgende skriftlige udtalelse fra salgsdirektør Troels Viese:
Jeg er bestemt ikke glad for, at TM Trading (tidligere navn for PanzerScreen red.) er utilfredse, og jeg kan sagtens forstå, at hovedtelefoner, der ikke virker, og 68 kroner i erstatning skaber ærgrelse, men det er altså de betingelser, de har købt fragten under, og som står på vores hjemmeside, i vores forretningsbetingelser og på den hjemmeside, som TM Trading har købt deres pakkelabel via.
Det lader til, at pakken desværre er blevet trykket undervejs, og selvom vi ikke yder erstatning for indhold, der ikke er emballeret tilstrækkeligt, så har vi i det her tilfælde påtaget os ansvaret og erstattet efter de betingelser, som TM Trading har handlet under.
TM Trading har købt en såkaldt erhvervspakke, som erstattes efter Nordisk Speditørforbunds bestemmelser: Erstatningen for en pakke udgør maksimalt 8,33 SDR pr. kilo bruttovægt, men man kan altid vælge at sende sine varer enten som værdiforsendelse, eller man kan købe en ekstra forsikring, hvis man er en virksomhed med en aftale hos PostNord. Det hjælper selvfølgelig ikke TM Trading nu, men det er altså de betingelser, de har købt fragten under.
Vi bruger aldrig mere PostNord
Marc Giversen, direktør, PanzerScreen
Aldrig mere PostNord
PanzerScreen bruger normalt ikke PostNord, men gjorde en undtagelse da kunden bor nær en PostNord-pakke-udlevering, hvortil AirPodsene blev sendt.
- Det var godt, at vi ikke havde sendt en IMAC Pro til 15.000 kroner, så havde vi måske kun fået 300 kroner tilbage. Grotesk at man får erstatning efter hvor meget pakken vejer - og ikke efter hvad indholdet er værd. Vi bruger aldrig mere PostNord, siger Marc Giversen.
PanzerScreen har klaget til PostNords Ankefunktion - uden at få medhold.