Kommuner vil reducere CO2-udledning: - Det bliver mere besværligt at have bil, siger rådmand

Rådmand for Klima og Miljø i Aalborg Kommune vil gøre det mere besværligt at have bil i Aalborg frem mod 2030. Det sker som led i byrådets beslutning at reducere CO2-udledningen i kommunen med 70 procent frem mod 2030.

Det skal fremover være mere besværligt at være bilejer i Aalborg Kommune, end det er i dag. Sådan lyder udmeldingen fra Per Clausen (EL), der er rådmand for Klima og Miljø i Aalborg Kommune.

Byrådet i Aalborg Kommune er nemlig fast besluttet på at nå målet om at reducere CO2-udledningen i kommunen med 70 procent frem mod 2030, og her spiller biltrafikken en afgørende rolle.

Det siger Per Clausen i denne uges udgave af debatmagasinet Fokus, hvor der stilles skarpt på, hvordan det går med den grønne omstilling i Nordjylland.

- Realiteten er, at vi har nogle kæmpe udfordringer med trængsel og pladsproblemer. Vi har kæmpe udfordringer med vejstøj. Og så har vi også nogle problemer med CO2-udledning, hvor transportsektoren som den eneste sektor vil kommer ud af 2030 med et større CO2-udslip end i 1990, hvis vi ikke gør noget nu, Per Clausen (EL).

- Det er jo ikke så godt, når man skal reducere med 70 procent, siger rådmanden.

Foreslår højere priser

Blandt forslagene til at reducere CO2-udledningen i Aalborg er at hæve prisen for en parkeringslicens til 20.000 kroner om året. Derudover vil man vil halvere antallet af kanststensparkeringer.

- Det vil blive mere besværligt at have bil, siger Per Clausen.

Det er desuden foreslået at sætte parkeringsafgifter op med 144 procent, og så er der forslag om at forbyde benzin- og dieselbiler i særlige zoner i byen.

- Man pendler til og fra arbejde for at skaffe sin indkomst. Skal man til at bruge flere hundrede kroner for at parkere inde i Aalborg samtidig med, at man erhverver sin indtægt, så hænger regnestykket ikke sammen mere. Der er udfordringer, men jeg tror, at det er den vej, det går. Der skal findes ordentlige løsninger, siger folketingsmedlem Bjarne Laustsen (S).

- Det kommer til at koste kassen

Også i Vesthimmerlands Kommune vil de gerne være med til at begrænse CO2-udledningen i de kommende år. Her er det imidlertid ikke meget trafikerede bymidter, som kan give reduktioner i CO2-regnestykket.

- Det problem har vi ikke. Vi kunne faktisk godt bruge lidt mere trængsel i perioder. Vi er en landbrugskommune og nu bliver det nævnt, at landbruget kan hjælpe udviklingen på vej ved at tage lavbundsjorde ud af produktion og etablere vedvarende energi i stedet, siger Per Bach Laursen (V), der er borgmester i Vesthimmerlands Kommune.

Borgmesteren er enig i, at lavbundsjorde skal tages ud af drift, men han mener, at staten må til lommerne for at få det til at ske.

- Det kommer til at koste kassen. Nordjylland har rigtig meget lavbundsjord, og det skal vi have noget ud af, for hvis man i Nordsjælland ikke vil have vindmøller, så har vi varen, og så må man betale for den, siger Per Bach Laursen.

Du kan se hele debatten her:


Seneste nyt

fra Nordjylland