Kunst skal skabe selvtillid og samarbejde hos børn: - Vi kan godt lide at male os to
Penslerne var i fuld sving, da TV2 Nords reporter mødte børnene på Kunsten.
Nyt samarbejde mellem Kunsten og Vesterkærets Skole skal øge elevernes selvtillid, og det møder stor begejstring blandt børnene.
- Vi bliver bedre til at male og sådan. Vi har også lært, hvordan man blander farver for at få andre farver.
Det fortæller Leander Korsbæk om sig selv og sin klassekammerat, Raphael Staal. De sidder på Kunsten i Aalborg sammen med resten af 3.A fra Vesterkærets Skole og eksperimenterer med farver, materialer og kunstnerisk udfoldelse.
Det gør de, fordi erfaringer viser, at børn, der får mere kunst og kreativitet på skoleskemaet, får mere selvtillid, en større følelse af fællesskab og generelt mere mod på at springe ud i nye ting.
Alt sammen som følge af øget kunstnerisk udfoldelse. Derfor har Kunsten sat fokus på netop børnene, hvis blyanter nu skiftes ud med malerpensler.
Et spil om tilfældigheder
Sammen med Kunstens kunstformidler lader børnene et spil om tilfældigheder afgøre, hvilke farver, mønstre og materialer, de får lov at lege med.- Vi har slået med nogle terninger, som bestemte farverne, eller også kunne man trække nogle ting fra en kasse. Så bliver det den farve, man trækker, fortæller Leander, der også kunne opleve, hvordan en lastbils dæk kunne skabe aftryk, når det kørte over papir.
Inspireret af kunstner
Med afsæt i den eksperimenterende kunstner, Poul Gernes’ arbejde med tilfældigheder i sine malerier, udforsker børnene deres egen kreativitet.
- Det er en helt anden måde at arbejde med kunst og kreativitet, og det er det, vi prøver at indfange ved, at børn trækker og slår farver. Vi prøver at gentage nogle af hans eksperimenter og udbygge dem, fortæller pædagogisk kunstformidler på Kunsten, Kira Sawman.
- Vi var inde et sted og se en masse billeder af ham, det handler om. Så skulle vi have et papir, tegne nogle ting og så få inspiration fra det papir til at lave det her, fortæller Raphael og viser sit eget kunstværk.
Flerårigt samarbejde
- Det styrker deres kreativitet, lyst til at eksperimentere og selvværd, fordi vi ikke har et mål, de skal nål. Vi sætter nogle rammer, og så arbejder de ud fra dem, som er meget simple, enkle og sjove. De er meget fordybede og synes, det er hyggeligt at være her, fortæller Kira Sawman.
På baggrund af projektets succes hidtil, er det blevet en del af et flerårigt samarbejde mellem Vesterkærets Skole og Kunsten.
- Vi håber, de opdager, at alle kan finde ud af at lave kunst, understreger Kira Sawman.