Lauras servicehund blev afvist i bussen, og hun er ikke alene
Foto: Caroline Monin / TV2 Nord
Freja er 12 uger gammel og er en dværgpuddel.
Selvom det bygger på en dum fejl, fortæller handicaporganisationen, at det er et kendt problem.
- Jeg kan ikke gå ud ad en dør uden hende.
Sådan lyder det fra 29-årige Laura Bach. Hun har autisme og angst, og er blevet bevilliget en servicehund af kommunen.
Man ser derfor aldrig Laura Bach uden hunden Freja. Dværgpuddelen på 12 uger følger hende overalt. Hun er med andre ord hendes allerbedste ven.
- Den giver mig ro, tryghed og gør, at jeg kan komme til ting. Hun betyder alt, siger Laura Bach.
Måtte ikke få hunden med
Men det er langt fra alle, der forstår Lauras enorme behov for den lille hund.
I weekenden var det planen, at Laura Bach skulle til Aarhus. Hun havde bestilt transport med Flixbus. Men da hun steg ombord, bad chaufføren hende forlade bussen.
- Så kigger han på mig og bagefter på Freja og siger, at vi ikke må komme med.
Laura Bach havde en gyldig billet, hun viste til chaufføren. Hun bærer altid sin hund i en rygsæk. Den er markeret med store skilte som værende servicehund, mens også dens identifikationskort og papirer er i orden.
Alligevel blev de afvist.
- Jeg blev rigtig ked af det. Det kan da ikke passe, at fordi jeg har et hjælpemiddel, så kan jeg ikke komme med. Hvad hvis jeg var kommet i en kørestol, måtte jeg så heller ikke?
Se hele indslaget her:
Ikke et enestående tilfælde
Det er langt fra første gang, Laura oplever problemer med offentlig transport, når hun har sin servicehund med. For et par år siden, blev hun smidt ud af et DSB-tog, mens hun også har haft flere dårlige oplevelser i bybusserne.
Det billede genkender de hos Danske Handicaporganisationer. De fortæller, at der har været op mod 54 lignende sager med servicehunde i Ligebehandlingsnævnet, og mener, at det skyldes manglende viden på området.
- Det er kreperligt, at vi her i 2024 skal opleve, at mennesker med handicap bliver afvist, fordi de har et hjælpemiddel, de har behov for at have med, lyder det fra Thorkild Olesen, der er formand for Danske Handicaporganisationer.
Ifølge formanden har der været service- og førerhunde i omkring 50 år, og at det derfor er på tide, der ændres noget i tankegangen omkring servicehunde.
- Det er jo sådan nogle sager her, der kan bruges til at informere folk om vigtigheden af servicehunde, siger han.
Svar fra busselskab
Laura Bach er vant til at have Freja med sig. Alt fra skole, indkøb, restauranter, hoteller og forskellige transportmidler, har den lille puddel været med på.
Hun plejer derfor også at være opmærksom på, hvad der skal gøres i forbindelse med Freja. Men denne gang var hun uheldig.
For på Flixbus hjemmeside står der faktisk skrevet, at en servicehund skal registreres 36 timer før afgang. Det havde Laura Bach bare ikke set.
- Der stod ingenting om det, da jeg skulle reservere selve billetten. Det var mega svært at finde frem til den lille passage, hvor det stod, fordi det var på en eller anden ekstra-side, siger hun og fortsætter:
- Havde jeg vidst, at jeg skulle gøre det, havde jeg da bare gjort det. Det havde ikke været noget problem. Men de kan i det mindste skilte tydeligere med det så.
Laura Bachs tur til Aarhus blev forskudt et par timer. Hun endte med at tage en togbus i stedet. Her var Freja ikke noget problem.
Den 29-årige kvinde har boet i Aalborg, siden hun var seks år gammel. Men efter flere uheldige episoder med sine servicehunde i Nordjylland overvejer hun nu, om hun skal flytte.
- Jeg har allerede skrevet mig op til boliger i Aarhus. Jeg kan ikke magte det her mere, siger hun.
Svar fra Flixbus
'For at kunne forstå situationen bedre, har vi været i kontakt med chaufføren der kørte på vegne af en af vores lokale bus partnere.
Ifølge chaufføren ankom passagerne til bussen med en lille hund, hvorpå chaufføren gjorde dem opmærksom på, at dyr ikke er tilladte ombord på vores busser af sikkerhedsmæssige årsager, medmindre der er tale om fører- eller ledsagerhunde. I dette tilfælde kræver det en registrering mindst 36 timer inden afgang via vores hjemmeside.
Chaufføren påpegede dette til de to rejsende, eftersom de ikke havde gjort dette, og fortalte, at han blev nødt til at afvise at kunne tage dem med ombord grundet vores regler.
Vi er selvfølgelig kede af at passagerne har givet udtryk for at have haft sådan en oplevelse med os. Vi ønsker at alle passagerer får den bedst mulige rejse med os, og derfor har chaufførerne også nogle regler de skal overholde, ligesom passagerne skal det.'