Limfjordstunnellen får nye fuger

Ekstra fuger i tunnellen i Aalborg skal sikre, at fjordvandet ikke trænger ind i tunnellen.

Dybt nede under vejbanerne i tunnelen i Aalborg er der et aflangt kammer kaldet fugekammeret. Her er den ene af de gamle fuger, som blev lagt ind i 1969 da tunnellen blev bygget.

Fugen har til opgave at opfange de bevægelser som tunnelrøret laver når temperaturen i fjorden skifter hen over året. Men den gamle fuge er ved at være træt.

- Vi er der, hvor vi kan konstatere, at 50 års slid, kombineret med en ekstraordinær varm sommer sidste år, det gjorde, at vi oplevede små gennemsivninger. Vi må også konstatere, at levetiden af fugebåndet er ved at være opbrugt, siger Rasmus Bang, fagprojektleder i Vejdirektoratet.

Man kan ikke bare fjerne den gamle fuge og sætte en ny i. Fugen ligger 12 meter under vandoverfladen, og fjerner man den, vil vandet fosse ind.

Derfor er man nødt til at lave en ny konstruktion udenpå den gamle, hvor man kan sætte en hel ny fuge i.

- Den nye fuge kommer til at sidde ovenpå den gamle, og den kommer til at løbe hele vejen rundt langs den gamle fuge, siger Rasmus Bang, fagprojektleder i Vejdirektoratet.

Alt arbejde sker i det særlige fugekammer, så trafikanterne ovenover kommer ikke til at mærke noget til det. De nye fuger skulle gerne være på plads i løbet af september.

Allerede tilbage i 2016 passerede den årlige mængde af biler under Limfjorden kritisk grænse.

Seneste nyt

fra Nordjylland