Magert overskud og mere kultur: Musikkens Hus præsenterer 2017-regnskab
Foto: Arkivbillede/Martin Bækhøj
Fonden Musikkens Hus i Nordjylland, der ejer og driver Musikkens Hus, kunne i 2017 øge sine investeringer i kulturelle aktiviteter med 6,4 millioner kroner. Det resulterede i hele 64 procent flere arrangementer sammenlignet med 2016.
200.000 kroner i overskud i en virksomhed vækker normalt ikke den store begejstring - og 0 kroner på bundlinjen for en restaurant gør da slet ikke. Men for Musikkens Hus og Musikkens Spisehus i Aalborg, som netop har præsenteret årsregnskab for 2017, bliver begge resultater betegnet som tilfredsstillende.
Det er nemlig ikke husets formål at tjene penge, men i stedet at bruge pengene på kultur til nordjyderne, lyder det fra ledelsen i Fonden Musikkens Hus, som ejer og driver kulturhuset.
Og kultur er lige præcis, hvad pengene er blevet brugt til, fremgår det af regnskabet. I 2017 blev det til 169 kulturarrangementer i huset, og det svarer til en stigning på 64 procent i forhold til 2016. Samtidig er omsætningen steget med 16 procent i 2017.
- Fondens fornemste opgave er at fremme den musikkulturelle aktivitet. Det gælder selvsagt både i højden og i bredden, og vi skal hele tiden udfordre og tilbyde nye og varierede musikalske oplevelser af høj kvalitet, siger administrernede direktør i Musikkens Hus, Lasse Rich Henningsen.
- Nu er vi gået over i en fase, hvor huset har mindre nyhedsværdi, men hvor vi stadig har haft rekordmange besøgende - nemlig 362.000 gæster. Heraf er 135.000 gæster til koncerter i huset, operafestival eller filmforevisninger med LIVE-orkester rundt om i Norden. Samtidig har vi bibeholdt en ekstrem høj belægningsgrad på 85 procent af alle udbudte billetter. Det er nogle af de nøgletal, som vi har mest fokus på, og som vi godt mener, at vi kan være særdeles tilfredse med, uddyber direktøren.
Kultur er ingen god forretning
De mange flere kulturelle arrangementer i Musikkens Hus er blevet mulige takket være en stor pengetilførsel på 6,4 millioner kroner til arrangementsbudgettet. Men det er penge, ledelsen gladeligt har tilført.
- Kultur er sjældent en god økonomisk forretning, og vi har derfor fra starten haft fokus på at holde de faste omkostninger nede, så vi kan producere mere kultur af høj kvalitet. Her har vi formået at sætte nye standarder, både i Danmark og i Norden, og at få pengene til at række længere. Derfor er flere penge til kultur automatisk og direkte lig med et højere aktivitetsniveau. Vi er derfor meget tilfredse med, at fondens økonomi er forbedret i en sådan grad, at vi igen i 2017 har kunnet øge udbuddet af koncerter og kulturelle aktiviteter. Det er vigtigt i bestræbelserne på at indfri vores målsætning om at være skandinavisk markedsleder blandt eksklusive musikvenues, siger direktør Lasse Rich Henningsen.
Samtidig har Musikkens Hus øget sine indtjeninger fra private sponsorer. De seneste 12 måneder er der tegnet 35 nye sponsorkontrakter, og det betød, at der i 2017 kom 7,3 millioner kroner ind på den front.