Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Martin lider af angst og PTSD - nu cykler han 850 kilometer sammen med andre veteraner

Skadede veteraner fra hele landet cykler i disse dage på tværs af Danmark.

Mandag gik startskuddet på Danmarks Idrætsforbunds landsdækkende cykelløb - Ride4Rehab - fra Aalborg Kaserne. 

Et cykelløb for skadede veteraner. 

Over de næste otte dage skal flere end 50 danske og udenlandske skadede veteraner cykle 850 kilometer på tværs af Danmark for at sætte fokus på landets soldater.

En af dem er Martin Troelsen, som i år er med for første gang.

Han var udsendt til Kosovo i 1999 og 2000 og har siden været ramt af PTSD og angst.

Derfor har Ride4Rehab stor betydning for ham. For han er ikke den eneste. Alle deltagerne til cykelløbet er på den ene eller anden måde skadet efter krig - hovedparten lider af PTSD. 

- Som skadet veteran har jeg en mulighed for at finde ligesindede og få muligheden for at snakke taktikker, og hvad gør jeg lige. Modsat når man bare sidder derhjemme og kukkelurer, siger Martin Troelsen. 

Veteranerne skal cykle 850 kilometer over de næste otte dage.

En personlig betydning

Inden rytterne begav sig ud på starten af de 850 kilometer skulle faldne soldater mindes. For det er det, hele løbet handler om - at sætte fokus på de danske soldater. 

Men for Martin Troelsen handler det også om noget personligt. Han har siden sin udsendelse kæmpet med ensomhed efter at have isoleret sig fra omverdenen. Men i samvær med andre veteraner er der et frirum. 

- Det betyder jo, at jeg ikke behøver at forklare mig. Jeg behøver ikke forklare, hvorfor jeg går over i et hjørne og tager fem minutters pause og lige får lov til at tømme hovedet, siger han. 

Cykelløbet afholdes af Danmarks Idrætsforbunds soldaterprojekt i et samarbejde med KroagerFonden, Danmarks Cykle Union og Dansk Militært Idrætsforbund.

- Det er jo noget, vi gør for at sætte fokus på de her mange soldater, som vi har sendt ud gennem tiderne. Dem har vi fået en forkærlighed for lige siden 2011, siger næstformand i Danmarks Idrætsforbund Frans Hammer, som selv cykler med. 

Etaperne i Ride4Rehab 2023

5. juni: Første etape fra Aalborg til Viborg = 113 kilometer

6. juni: Anden etape fra Viborg til Skanderborg = 101 kilometer

7. juni: Tredje etape fra Skanderborg til Vejle = 84 kilometer

8. juni: Fjerde etape fra Vejle til Svendborg = 155 kilometer

9. juni: Femte etape fra Svendborg til Vordingborg = 125 kilometer

10. juni: Sjette etape fra Vordingborg til Slagelse = 77 kilometer

11. juni: Syvende etape fra Slagelse til Holbæk = 111 kilometer

12. juni: Ottende etape fra Holbæk til Brøndby = 81 kilometer

Støtte på turen

Fulgt ud af militærpoliti kunne veteranerne cykle afsted mod Viborg og de første 113 kilometer af turen. 

Men ikke alene. På turen er både politikere, skuespillere, atleter og andre kendte danskere for at støtte op. 

Derudover er der for første gang internationale deltagere med. 

10 veteraner fra Canada, Storbritannien og USA har taget turen til Danmark for at deltage i det landsdækkende cykelløb gennem et samarbejde med Invictus Games Foundation, som er et internationalt rehabiliteringsprogram, som bruger sporten i kampen om at hjælpe skadede veteraner. 

Og hos Danmarks Idrætsforbund er de ikke i tvivl om, hvordan cyklingen kan hjælpe veteranernes velfærd. 

- Den ro naturen kan give, den kender vi også selv, og den har bare endnu større virkning, når livet måske har slået lidt krøller, og du er PTSD-ramt, siger Frans Hammer. 

Gennem hele turen følger ressourcepersoner med - herunder holdkaptajner, ambulancereddere, cykelmekanikere og massører. 

Mere end 50 danske og udenlandske skadede veteraner deltager i årets Ride4Rehab.

Venskaber for livet

Det er kun fjerde gang Ride4Rehab afholdes. Det er også blevet kørt i 2013, 2018 og 2021, og gennem de tidligere oplevelser har Frans Hammer og Danmarks Idrætsforbund set, hvilken betydning cykelløbene har for de mange veteraner. 

- Det har en kæmpe indflydelse. Det er også noget af det, som vi blankt må erkende, at vi har lært lidt af. Både at de har fået et sammenhold med hinanden, de er gode venner, det kan man tydeligt mærke på dem. Men også det at komme ud og få noget sved på panden, det er ikke noget, som skader. Og så har vi fundet ud af, at sådan noget som at komme ud og cykle, det har en rigtig god indvirkning på dem, siger Frans Hammer og bakkes op af Martin Troelsen, som gennem Ride4Rehab har fået flere gode venner. 

- Det giver noget kammeratskab, det giver mulighed for at komme til at snakke med andre veteraner, som også er skadet, for at stifte et kammeratskab med andre end mig selv.

Cykelløbet slutter først 12. juni, når rytterne når Brøndby.


Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Knap et år efter storbranden i møbelfabrikken Getama, overtager et fynsk firma møbelkollektionen.

Knap et år efter, at store flammer åd af møbelfabrikken Getama i Gedsted i Vesthimmerland, fortæller møbelproducenten Carl Hansen & Søn i en pressemeddelelse, at firmaet har overtaget størstedelen af Gatemas møbelkollektion.

Det var 9. februar sidste år, møbelfabrikken brændte. En af bygningerne blev totalskadet og en stor del af produktionsdelen brændte ned.

Brandrapporten og politiet slog efter omfattende undersøgelser fast, at der var tale om uheldige omstændigheder, og at det efter alt at dømme var elinstallationer, der satte gang i branden.

Getama blev grundlagt i 1899, og siden 1960'erne har den haft hjemme på Holmmarksvej i Gedsted.

Virksomheden har i mere end 100 år produceret designmøbler fra blandt andet Wegner, så det er en produktion til mange millioner, der blev ødelagt i flammerne.

Madrasproduktionen og polsterværkstedet skal stadig have til huse i Gedsted.

Carl Hansen & Søn er en fynsk virksomhed, der har mere end 300 ansatte.


Billederne chokerer: Busserne kører med disse dæk om vinteren

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Et nyt lovforslag fra regeringen vil dog skærpe kravene for kørsel i sne, sjap og is.

På Aalborg Busterminal, vækker billederne af dækkene på busserne forargelse blandt passagerne.

- Det ser ikke godt ud. Det gør det ikke. Det er for dårligt det der, konstaterer John Olesen, da han ser billederne.

- Det ser jo ikke ud som om, at de lige frem er i mega god stand, når man kigger på det her, stemmer Daniel Clifton, i.

- Når jeg ser på de billeder her, så synes jeg, at det er lidt ærgerligt at se, at de kan være så slidte, og stadig godt må køre, konstaterer Kenneth Lohse.

Billederne er taget af dækkene på den bus, der i sidste uges snevejr kørte galt og endte i grøften.

'Det er ikke ulovligt'

Snevejr og glatføre har gennem årene flere gange fået de nordjyske busser på afveje, og særlige regler for bussers dækmønster, kan spille en rolle, mener dækbranchen.

- Jeg står med et dæk her, som de fleste nok kan se, er slidt, hvilket det også er, men det er faktisk ikke ulovligt, påpeger Volker Nitz, der er direktør for Dækbranchen Danmark.

Det er dette dæk Volker Nitz taler om.

For busser gælder det nemlig, at dækmønsteret blot skal være én millimeter dybt.

- Det er meget muligt, at man har de rigtige dæk på med den rigtige mærkning, med den rigtige gummiblanding til vinterføret, men hvis man kører med nedslidte dæk ind i vinterhalvåret, så har vi et væsentligt dårligere grundlag for at stå fast på vejene, forklarer direktøren.

'Svært at gøre andet'

Hos Nordjyllands Trafikselskab gør billederne af bussens dæk også indtryk.

- Lige umiddelbart så ser det her ikke kønt ud, konstaterer Erik Frederiksen, der er driftschef hos Nordjyllands Trafikselskab.

Ville du føle dig sikker med de her dæk?

- Jeg skal passe på at gøre mig til ekspert i dæk, og derfor vil jeg tage dialogen med vognmanden om de her dæk og sikre mig, at de efterlever reglerne, og hvis ikke de gør det, så skal vi have sikret os, at det kommer til at ske, siger driftschefen.

Som reglerne er nu, følger Nordjyllands Trafikselskab alle de anbefalinger, der er for vinterkørsel.

- Jeg synes, at når man følger eksperternes rådgivning på området, så er det svært at gøre andet, så selvfølgelig tager vi deres sikkerhed alvorligt netop ved at følge den rådgivning, der er på området.

Nyt forslag fra regeringen

Et nyt lovforslag fra regeringen vil dog skærpe kravene for kørsel i sne, sjap og is.

- Vi hilser velkommen at man vil præcisere færdselsloven, så der vil være krav om, at man kører med det der hedder egnede dæk til føret, pointerer Volker Nitz.

Samtidig vil lovforslaget stille nye krav til dybden på dækmønsteret for busser og lastbiler.


Mystiske sten er dukket op i flere nordjyske byer: Her er forklaringen

Foto: Bo Storm Madsen/TV2 Nord

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Det er Nordjyllands Kystmuseum, der har stået bag forslagene til, hvem af ofrene for nazismen, der skulle placeres en snublesten for.

På en række ganske almindelige fortov i Skagen, Sæby og Frederikshavn er der nedlagt små firkantede messing-plader mellem de normale fliser og fortov.

Det er de såkaldte snublesten, der er vidnesbyrd om dem, der betalte den højeste pris som ofre for nazisternes forbrydelser under besættelsen.

Nordjyllands Kystmuseum står sammen med Melsen Fonden bag et projekt, hvor der nu er nedlagt syv snublesten i Kommunen – en i Skagen, en i Sæby og fem i Frederikshavn til minde om ofre for nazismen.

Det var den tyske kunstner Günter Demnig, der tilbage i midten af 1990’erne fandt på at lægge snublestenene som markeringer der hvor ofre for nazisterne boede eller sidst var set i live. Siden er der kommet flere end 100.000 snublesten til i en række forskellige europæiske lande.

Det er Nordjyllands Kystmuseum, der har stået bag forslagene til, hvem af ofrene for nazismen i den nuværende Frederikshavn Kommune, der skulle placeres en snublesten for.

- Vi har valgt at fokusere på personer, der har mistet livet under besættelsen – det vil sige fra den niende april 1940 til den femte maj 1945, fortæller formidlingsinspektør ved Nordjyllands Kystmuseum Anders Tøttrup Nielsen.  

Disse nordjyder er valgt 

I Frederikshavn er der for eksempel lagt sten til minde om Børge Johannes Fedders, der blev født i 1921 og boede på Gl. Kongevej 20. Han var skibsbygger, men han var også modstandsmand og var en aften i marts 1945 i gang med en våbeninstruktion, der blev afbrudt af en tysk razzia.

Børge Johannes Fedders forsøgte at flygte, men han var i ført en lys cottoncoat og var derfor let at se, selvom det var mørkt. Han blev skudt, da han forsøgte at krydse jernbanen tæt ved sit hjem og døde senere samme nat på sygehuset i Frederikshavn.

Hør mere om Børge herunder:

En af de andre, der er lagt en snublesten for i Frederikshavn er Oluf Henry Pedersen. Han blev født i 1914 og var guldsmed, men desuden modstandsmand i den såkaldte Stokholmkolonnen og blev såret under en ildkamp ved Boleje i nærheden af Lendum i forbindelse med en våbentransport. Han var dog ikke dødeligt såret, men blev af de tyske soldater efterladt uden den nødvendige lægehjælp på marinelazarettet på Bangsbostrand Skole, hvorefter han døde på selve befrielsesdagen den femte maj. 

'Vi må aldrig lade det ske igen'

For Nordjyllands Kystmuseum er håbet med de syv snublesten at gøre historien om besættelsen og nazisternes forbrydelser ekstra nærværende for både borgerne og gæsterne i de nordjyske byer.

- At man kommer i tanke om, at nazismens ofre altså boede de samme steder, som vi gør i dag, og at det kan godt ske igen. Så det er også for at minde os om, at vi aldrig må lade det ske igen, siger formidlingsinspektør ved Nordjyllands Kystmuseum Anders Tøttrup Nielsen

På Nordjyllands Kystmuseums hjemmeside kan du læse om alle de syv nordjyder der er lagt snublesten til minde om.


Da lille nordjysk virksomhed blev bestjålet, gik byen sammen for at hjælpe

Foto: (Privatfoto)

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

I forbindelse med arbejdet blev virksomhedens stillads til 6000 kroner stjålet, og det fik ejeren til at efterlyse det i den lokale gruppe på Facebook.

- 6000 kroner betyder meget for mig og min virksomhed, lyder det fra Martin Kristensen.

Han er manden bag virksomheden 'Mk-træskulpturer med motorsav', som blandt andet laver træskulpturer til byer og private hjem.

Hans seneste opgave var at lave en træskulptur i Vrensted for 'Kunsthåndværk I Vrensted'. Her stod der nemlig et gammelt og vissent kastanjetræ, og derfor ville man have en skulptur af stubben i stedet.

Men i forbindelse med arbejdet blev hans stillads til 6000 kroner stjålet, og det fik ham til at efterlyse det i den lokale gruppe på Facebook.

Foto: (Privatfoto)

Byen samlede ind

Martin Kristensens opslag fik hurtigt opmærksomhed fra byens borgere. Kort efter kom en borger ham til undsætning med et stillads, han kunne bruge til at gøre figuren færdig.

- Der gik 15-20 minutter, efter jeg lavede opslaget, og det er jo netop, hvad man kan i sådan nogle byer som Vrensted, siger Martin Kristensen.

Udover et leveret stillads modtog han også en besked fra en borger, der spurgte, om han måtte lave en indsamling til nye stilladser.

- På under 24 timer var pengene samlet sammen, og pengene er allerede overført til mig, så jeg kan få købt nye stilladser. Det er jeg meget rørt over, konstaterer han.


Lokomotivfører så et lysglimt: Så skete katastrofen

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Havarikommisionen har fastslået omstændighederne omkring et dødsfald, hvor 57-årig mand mistede livet efter at være blevet påkørt af toget.

5. februar sidste år mistede en 57-årig mand livet på togskinnerne på Thisted Station. Dengang vurderede politiet, at der sandsynligvis var tale om et falduheld og ikke et selvmord.

Havarikommissionen har efterfølgende undersøgt omstændighederne og er kommet frem til samme konklusion, viser en rapport om hændelsen.

- På baggrund af vidneudsagn vurderede Havarikommissionen, at afdøde, med stor sandsynlighed, var alkoholpåvirket på ulykkestidspunktet, skriver Havarikommisionen i rapporten.

Det fremgår af rapporten, at den 57-årige mand, som var fra Aalborg, var ankommet til Thisted Station med bus, og efter 10 minutters ventetid var det planen, at han skulle videre med en anden bus.

På tidspunktet for den ulykkelige hændelse, omkring klokken 19.35, var det ifølge rapporten mørkt, og der var nedbør i form af let sne og slud.

Et lysglimt på sporet

Ulykken skete, da et tog satte i gang klokken 19.35.

- Toget var netop igangsat fra spor 1 på Thisted Station, da lokomotivføreren lige før enden af perronen så et kort lysglimt nede fra sporet. Umiddelbart efter hørte lokomotivføreren et bump og indledte straks en bremsning, skriver Havaristyrelsen i rapporten.

Man vurderer, at det omtalte lysglimt stammer fra den 57-årige mands mobiltelefon, som blev fundet sammen med ham.

Havaristyrelsen vil ikke foretage yderligere undersøgelser i sagen.

- Efter gennemførelse af indledende undersøgelser og evaluering af de tilgængelige data er Havarikommissionen nået til den konklusion, at yderligere undersøgelser ikke vil lede til sikkerhedsanbefalinger af forebyggende karakter, eller vil afdække forhold af væsentlig betydning for jernbanesikkerheden, skriver styrelsen.