Minister vil se på Mettes sag
Foto: Jesper Bo Winther / TV2 Nord
Det tog lægerne seks år at finde den rette diagnose på Mette Nielsens sygdom, mens hun gradvist bare fik det værre og værre. Hun ville klage over en lægefejl, men klagen blev imidlertid afvist, fordi lægefejlen var sket for mere end fem år siden
Sundhedsminister Magnus Heunicke (S) skriver i et svar til sundhedsordfører Per Larsen (K), at han vil være indstillet på at undersøge behovet for, om fristen på 5 år i særlige tilfælde bør være længere.
Sundhedsminister Magnus Heunicke (S) vil nu undersøge muligheden for at forlænge patienters klagefrist over lægefejl.
Det sker efter, at TV2 Nord har fortalt om Mette Nielsen fra Hals, der ønskede at klage over en lægefejl. Klagen blev imidlertid afvist, fordi lægefejlen var sket for mere end fem år siden. I Mette Nielsens tilfælde var lægefejlen altså forældet inden hun overhovedet blev klar over, at hun havde været udsat for en fejl.
I et svar til Per Larsen, sundhedsordfører for De Konservative, skriver sundhedsministeren:
Jeg vil dog være indstillet på at undersøge behovet for, om fristen på 5 år i særlige tilfælde bør være længere, siger Magnus Heunicke.
Ministeren gør i sit svar rede for reglerne, som de gælder i dag. Her kan der klages inden 2 år efter det tidspunkt, hvor klageren var eller burde være bekendt med det forhold der klages over. Dertil gælder en absolut klagefrist på 5 år. Det vil sige, at en klage senest skal være indgivet 5 år efter den dag, hvor fejlen har fundet sted.
Per Larsen efterlyser en begrundelse for de meget korte klagefrister over lægefejl og vil nu forsøge at få reglerne ændret:
Ministerens svar og Mette Nielsens eksempel giver anledning til en lovændring, som jeg vil søge at skaffe flertal for, siger Per Larsen.
Læs Magnus Heunickes svar til Per Larsen:
Medlem af Folketinget Per Larsen (KF) har den 16. marts 2021 stillet følgende spørgsmål nr. S 1157 til sundhedsministeren, som hermed besvares.
- Spørgsmål:
- ”Vil ministeren ændre reglerne for forældelsesfrister for lægefejl, således at vi fremadrettet undgår situationer, som er beskrevet i TV 2 Nords artikel af 15. marts 2021: “Loven bør ændres: - Det er fuldstændig vanvittigt, siger ordfører om Mettes sag”?”
- Svar:
- Efter de gældende regler skal en klage over en sundhedsfaglig behandling eller en autoriseret sundhedspersons sundhedsfaglig virksomhed være indgivet til Styrelsen for Patientklager inden 2 år efter det tidspunkt, hvor klageren var eller burde være bekendt med det forhold, der klages over. Dertil gælder der en absolut klagefrist på 5 år. Det vil sige, at en klage senest skal være indgivet 5 år efter den dag, hvor fejlen har fundet sted.
- Det er naturligvis beklageligt, at der er borgere, som har oplevet, at de ikke har haft mulighed for at klage, fordi en lægefejl først er konstateret efter udløbet af den absolutte klagefrist på 5 år. Eksempelvis hvor en sjælden sygdom opdages sent af en læge.
- Samtidig vurderes det ikke at være hensigtsmæssigt, hvis der ikke eksisterede en klagefrist inden for patientklagesystemet. Der tænkes i den forbindelse særligt på det vanskelige i at oplyse sager, der ligger mange år tilbage. Jeg vil dog være indstillet på at undersøge behovet for, om fristen på 5 år i særlige tilfælde bør være længere.