Næste år er knaldtilbud til Aalborg Karneval (måske) fortid
Foto: Caroline Hyldig Larsen / TV2 Nord
Sådan så det ud, inden gaderne blev rengjort efter Aalborg Karneval 25. maj.
Rester af glasskår er stadig at finde i Aalborgs gader små to uger efter, Aalborg Karneval løb af stablen, og det irriterer talsperson for karnevalet.
I dagene op til Aalborg Karneval er gulvene i mange af midtbyens dagligvarebutikker ryddet til fordel for pallevis af skarpe tilbud på Breezer, shaker og Smirnoff Ice.
Alkoholen er ofte i glasflasker, der er med på paraden gennem hele byen.
- Når flasken rammer fortovet fremfor skraldespanden, smadrer den i tusinde stykker, som er til fare for cyklister og firbenede venner, siger talsperson for Aalborg Karneval, Jeanett Kaare og fortsætter:
- Det er ikke noget, vi vil efterlade som arrangører.
Et alkoholfrit karneval er drømmen
Derfor vil Jeanett Kaare have butikkerne til at droppe tilbuddene på de populære glasflasker. For lige nu oplever hun noget nær det modsatte.
- Jeg har set 'ja-tak-tilbud', hvor man deltager i en konkurrence om at vinde Aalborg Karnevals loyalitetsarmbånd, hvis man køber en ramme Breezers, siger talspersonen og fortsætter:
- De udnytter egentlig vores brand, og det ser nærmest ud som om, det er os, der samarbejder om et godt tilbud på alkohol i glasflasker, og der må jeg indrømme; Det, synes jeg, faktisk er træls.
Selvom Jeanett Kaare drømmer om en kulturændring, der får karnevalsgæsterne til helt at droppe alkoholen i paraden, starter kampen med glasskårene.
- Hvis nu det var sværere at købe flaskerne, kunne det måske være med til at mindske det, siger hun, og opfordrer derfor i første omgang til, at tilbuddene rettes mod andre varer.
Vi kommer stadig til at sælge glasflaskerne, men det handler nok mere om at rette tilbuddene mod varer i andre emballager
Jens Juul Nielsen, Informationsdirektør, Coop Koncernen
Åbne for dialog
Coop Koncernen, der blandt andet har butikkerne Kvickly, SuperBrugsen og 365discount, er åbne for at finde en løsning på problemet.
- Vi er selvfølgelig heller ikke interesserede i, at folk kommer til skade på glasskårene, så vi vil meget gerne indgå i en dialog med karnevallet om, hvordan vi finder en løsning på det, lyder det fra informationsdirektør hos Coop Koncernen, Jens Juul Nielsen, der fortsætter:
- Men det kræver jo også, at vi er flere butikker, som gør det samme, for at det vil have en virkning.
Er du en af dem, der hele året venter på at gøre en god handel i din lokale dagligvarebutik - eller udelukkende tyer til Breezer på glas - er der ingen grund til panik.
- Vi kommer stadig til at sælge glasflaskerne, men det handler nok mere om at rette tilbuddene mod varer i andre emballager, fastslår Jens Juul Nielsen.
-Det er vi helt 100 klar til at stille op til vi skal bare i gang,