Nordjysk virksomhed vinder pris ved EY Entrepreneur Of The Year
Lyras bruger UV-lys til "koldpasteurisering" i stedet for traditionel pasteurisering. Her i et indslag som TV2 Nord lavede om virksomheden i juli 2021. Nu har Lyras og direktøren, Rasmus Mortensen, vundet en iværksætterpris ved dette års EY Entrepreneur Of The Year i Danmark.
Lyras vinder kategorien, Social Entrepreneurship - Future Impact, ved dette års EY Entrepreneur Of The Year i Danmark.
Ved EY Entrepreneur Of the Year bliver der hvert år uddelt en hovedpris og seks specialpriser til Danmarks bedste vækstskabere. En af disse er i kategorien Social Entrepreneurship – Future Impact, der handler om virksomheder og entreprenører, der har gjort det til deres livsopgave at bidrage til en bedre verden, og det var her Lyras trak sejren i land.
Juryen hæfter sig blandt andet ved den meget tydelige samfundsmæssige impact, og at virksomheden bidrager til den bæredygtige udvikling i fødevareindustrien.
Vi vokser eksponentielt lige nu, og det er, fordi teknologien er ved at blive accepteret i markedet. Det er lidt en udfordring at komme med noget, der er 10 gange så effektivt, som den eksisterende teknologi, så vi har lige skulle slå nogle døre ind.
Rasmus Mortensen, direktør, Lyras.
Ifølge EY Denmark står fødevareindustrien midt i en forandringsproces. Forbrugere kræver en grønnere profil, og her hjælper den nordjyske virksomhed, Lyras, fødevarevirksomhederne godt på vej. Derfor vandt Lyras ved Rasmus Mortensen kategorien, Social Entrepreneurship – Future Impact, da danske vækstvirksomheder torsdag aften blev hyldet i Lokomotivværkstedet i København.
- Den enige jury lagde især vægt på denne exceptionelle innovative løsning, der ud over den markante energibesparelse også kan reducere vandforbruget i fødevareindustrien med 60 procent, siger Torben Hartz, partner i EY og ansvarlig for kategorien, Social Entrepreneurship – Future Impact.
Nødvendigt at slå nogle døre ind undervejs
TV2 Nord lavede i juli 2021 et indslag om Lyras, der på daværende tidspunkt var ved at få deres produkt udbredt. Her fortalte direktøren, Rasmus Mortensen om de udfordringer, der er ved at få et nyt, innovativt produkt på markedet.
- Vi vokser eksponentielt lige nu, og det er, fordi teknologien er ved at blive accepteret i markedet. Det er lidt en udfordring at komme med noget, der er 10 gange så effektivt, som den eksisterende teknologi, så vi har skulle slå nogle døre ind, sagde Rasmus Mortensen dengang.