Nordjyske studerende skal forbedre matematikundervisning i Sydafrika
Foto: Green Shoots
To studerende fra Aalborg Universitet hjælper flere elever i de sydafrikanske skoler med at bestå deres matematikeksamener med et nyt online matematikprogram.
To unge IT-studerende fra Aalborg Universitet, Christian Liboriussen og Ivan Gammelfjord, er i disse dage i Sydafrika, hvor de samarbejder med landets uddannelsesorganisation Green Shoots om at få et online matematikprogram foldet ud på skolerne.
Formålet er at give eleverne i et land med få matematiklærere problemfri adgang til kvalitetsundervisning i matematik. Men dårlige internetforbindelser spænder ben for de indtil videre 160 skoler, der bruger programmet.
Det bliver derfor de to aalborgensiske studerendes job at finde en løsning for de 160 skoler, der allerede bruger det, og de skoler, der måtte få lyst til at komme med på vognen.
- Det er vigtigt, at det skal være en universalløsning, som kan bruges af alle, og som gør dem uafhængige af os, fortæller Ivan Gammeljord.
Som at skulle til Månen
De skal derfor ikke ud at sætte routere eller internetmaster op rundt i hele Sydafrika, men i stedet udvikle et intelligent softwareprogram, som kan udnytte de eksisterende IT-ressourcer bedre.
- Vi skal finde ud af, hvornår der er hul igennem til internettet og udnytte de huller, så de oplysninger, der skal bruges, bliver sendt dér, forklarer Christian Liboriussen.
Men det er ikke bare sådan lige at gøre. De løsninger, Christian Liboriussen og Ivan Gammelfjord er vant til at arbejde med i Danmark, kan ikke bruges på skolerne i Sydafrika. Så de to studerende bliver nødt til at tænke kreativt for at skabe et optimalt system.
- Vi skal forestille os, at vi skal til Månen, når vi laver vores løsning. Der er nemlig ikke nogen tekniske personer, der kan komme og hjælpe med at holde den ved lige på de skoler, hvor forbindelserne skal virke. Så det, vi laver, skal være meget robust og stabilt. Det er også derfor, det har været nødvendigt at komme herned for at forstå de forhold og den kontekst, vores løsning skal bruges til, fortæller Christian Liboriussen.
Lykkes det de to studerende at finde en universalløsning, kan det udbredes til flere steder i verden, hvor skolebørn kæmper med dårlige internetforbindelser.