Ny udvikling om tredje limfjordsforbindelse: Rystet politiker kræver svar på mulig ulovlig millionstøtte
Foto: Aalborg Alliancen
Aalborg Alliancen består af Dansk Erhverv, DI Aalborg, DI Dansk Byggeri, Erhverv Norddanmark, ErhvervsNetværk 9220, FH Aalborg, SMV Aalborg, Aalborg City og Aalborg Kommune. Partnerskabet bag Aalborg Alliancen er her fotograferet i februar 2020.
Havde Aalborg Kommune overhovedet ret til at betale 2,5 millioner til en undersøgelse forud for anlæggelsen af den tredje limfjordsforbindelse?
Det spørgsmål har Per Clausen netop stillet økonomiudvalget i Aalborg Kommune om.
Baggrunden er, at Borgerbevægelsen mod en Limfjordsforbindelse i Egholmlinjen 10. maj kunne fortælle, at kommunen efter to år har erkendt en ulovlig praksis og rettet ind.
Indtil for ganske nylig var der nemlig dybdelinket til de virksomheder, der er en del af Aalborg Alliancen.
Det vil sige, at man kunne klikke på firmanavnet og på den måde blive ledt videre til virksomhedernes hjemmeside - og derved blive præsenteret for og købe virksomhedernes produkter.
- Det er en helt klart en ulovlig praksis. Det er et brud på lighedsprincippet og er en meget kritisabel overtrædelse af kommunalfuldmagten, vurderer advokat for borgerbevægelsen, Louise Faber.
"Rystende"
Og den praksis er også faldet Per Clausen for brystet.
- Det er rystende, at vi har haft en praksis, som ikke er lovlig. Jeg har spurgt om det her flere gange. Jeg synes, det er meget kritisabelt, at forvaltningen ikke er i stand til at overholde lovgivningen, før folk henvender sig, lyder det fra byrådspolitikeren.
Og nu vil Per Clausen gerne have svar på, om de 2,5 millioner kroner, som Aalborg Kommune har bidraget til den VVM-undersøgelse, der er blevet lavet forud for anlæggelsen af den tredje limfjordsforbindelse, er lovlig eller ej.
- Er der hjemmel til at betale for den VVM-undersøgelse? Det har jeg bedt om at få svar på fra økonomiforvaltningen, og hvor finder de den hjemmel henne?
Ifølge Per Clausen skal der nemlig vedtages en anlægslov, før man kan bidrage med pengene. Og den er endnu ikke vedtaget.
Det er jo ikke første gang, Aalborg Kommune har gjort noget ulovligt. Der er også sagen om udbygningsaftalerne. Er det her et udtryk for et større problem i forvaltningen?
- Jeg synes ikke, man kan generalisere ud fra den sag. Der er politiske flertal, som er vigtige for byrådet, og så anstrenger man sig lige lovlig meget. Det man kan sige her er, at der udvises stor kreativitet, og det, synes jeg, er problematisk. Fordi når et byrådsflertal vedtager at afsætte penge, så skal de vide, om det er ulovligt, lyder det fra Per Clausen.
Men ifølge kontorchef på Juridisk kontor i Aalborg Kommune, Freddy Falk, er kommunens finansiering til VVM-undersøgelsen indenfor skiven af loven:
- Der er mange borgere i kommunen, som er afhængige af optimale muligheder for at krydse Limfjorden, ligesom pres på Limfjordsbroen og Limfjordstunnelen medfører kødannelser i Aalborg og Nørresundby. Der er blandt andet derfor en væsentlig kommunal interesse i en tredje Limfjordsforbindelse. Forudsætningen for, at denne kan etableres er, at der foretages en opdatering af VVM- redegørelsen i 2021. Det er Aalborg Kommunes klare vurdering, at der har været hjemmel i finansloven for 2019 og i kommunalfuldmagten.