Op til syv ugers ventetid på at få hjælp til MitID i Aalborg

Inden sommeren 2022 skal nordjyderne skifte fra NemID til MitID, og det har givet ekstra travlhed hos Borgerservice i Aalborg.

For tiden er der ekstra travlt for de ansatte hos Borgerservice i Aalborg, og det har betydet op til syv ugers ventetid for borgerne i kommunen.

En del af forklaringen er, at der er rigtig mange, der immigrerer - blandt andre de ukrainske flygtninge.

- Vi regner med, at det er op mod 35.000, som har brug for at møde fysisk frem i Borgerservice, siger Kim Jensen, der er vicekontorchef.

Man skal ikke bruge pas for at få MitID, hvis man i forvejen har et opdateret NemID - se mere i guiden her:

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Ekstra personale siden nytår

I oktober 2021 blev det nye digitale ID, MitID, præsenteret, og man har længe vidst, at det skulle indfases i løbet af 2022.

Siden nytår har Borgerservice i Aalborg derfor valgt at ansætte 10 ekstra kun til dén opgave og samtidig åbne en ny lokalitet.

- På hovedbiblioteket har vi otte mand, der står dagen lang og kun laver dén her opgave, siger Kim Jensen.

- Så vi gør, hvad vi kan for at skrue de steder, vi kan.

Kommunerne er pressede

Det er altså inden sommeren, at MitID skal være indført. Når man ikke det, er det op til Digitaliseringsstyrelsen og de andre offentlige myndigheder, hvad man så skal gøre.

Kommunerne er i forvejen presset af opgaven med at udfase NemID, og de mange ukrainske flygtninge, der også kommer, gør ikke opgaven nemmere.

Derfor kan det måske komme på tale, at man skal rykke på fristen for udfasningen.

- Det kunne sagtens tænkes, og jeg tænker, at der godt kunne være brug for det, siger Kim Jensen.

Læs mere om MitID på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside.


Seneste nyt

fra Nordjylland